Oszuści mają nowe sposoby aby pozyskać dane klientów banków
Pracownik banku nigdy nie pyta przez telefon o nasze hasło lub inne dane potrzebne do logowania się do naszego konta - powiedziała Paulina Krakowska z Biura Rzecznika Finansowego w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia.
2022-05-19, 17:00
Paulina Krakowska zwróciła uwagę na fakt, że coraz częściej fałszerze dzwonią do klientów banków z pytaniem, czy jakaś nowa transakcja była przez nich dokonana. Udają troskę o stan konta klienta, który bojąc się o swoje pieniądze beztrosko przekazuje dane do logowania do tzw. wirtualnego pulpitu konta klienta. Dość często złodzieje proszą też o zainstalowanie dodatkowej aplikacji przesłanej w e-mailu. Dzięki niej oszust może bez przeszkód dokonać przelewu na inne konto.
W opinii ekspertki warto po takim telefonie nie ulegać panice, tylko spytać się np. o stan pieniędzy na naszym koncie, bo takie dane zna tylko pracownik naszego banku. Banki nigdy nie proponują przez telefon instalowania, nowych, dodatkowych aplikacji, skoro już jedną od nich mamy zainstalowaną.
W przypadku oszustwa trzeba zadzwonić do banku i powiadomić o takim fałszywym przelewie, trzeba też o nim zeznać na Policji. Ale w przypadku kłopotów ze zwrotem środków przez bank warto skomunikować się z Rzecznikiem Finansowym lub uzyskać poradę, co robić z CERT (np. z ich stron internetowych). Banki nie kwapią się do zwrotu pieniędzy, bo uważają że w takich przypadkach klient nie wykazał się należytą ostrożnością dając przez telefon dane do logowania.
Trzeba o tym pamiętać, aby nigdy nie należy podawać dane poufne przez telefon, bo nasz bank nimi dysponuje. A dzwoniąc do nas z ofertą np. kredytu, nigdy nie pyta się o dane do logowania, a tylko o takie dane w celach weryfikacji osoby: jak miejsce zamieszkania, telefon lub przez pytanie czy mamy w banku jakiś kredyt etc.
REKLAMA
Zapraszamy do wysłuchania audycji którą prowadziła Justyna Golonko.
Posłuchaj
PR24/PR1/Justyna Golonko/sw
REKLAMA