Fundusze unijne. Wiceminister Horała: w Polsce dofinansowanych zostało już ok. 5,6 tys. km dróg

2022-05-25, 17:00

Fundusze unijne. Wiceminister Horała: w Polsce dofinansowanych zostało już ok. 5,6 tys. km dróg
Wiceminister Weber: dla GDDKiA w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostało przeznaczonych około 43 mld zł. Foto: Twitter/GDDKiA

- Na inwestycje w rozwój transportu przeznaczono już około 143 mld zł unijnych funduszy - powiedział podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała. - W pełni te środki wykorzystujemy - dodał.

Podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister infrastruktury i wiceminister funduszy i polityki regionalnej przedstawili informacje na temat stanu wykorzystania funduszy europejskich z budżetu UE na lata 2014–2020 na realizację programów i kontraktów infrastrukturalnych.

- Na inwestycje w transport w krajowych i regionalnych programach operacyjnych i instrumencie Łącząc Europę CEF przeznaczyliśmy około 143 mld zł. Na to składają się takie programy jak: Program Infrastruktura i Środowisko, instrument Łącząc Europę (CEF), Program Polska Wschodnia i regionalne programy operacyjne. W efekcie dofinansowane zostało około 5,6 tys. km dróg, 3,5 tys. km przebudowanych albo zmodernizowanych linii kolejowych - stwierdził Horała.

Sektor transportu w centrum uwagi

Marcin Horała zwrócił uwagę, że Program Infrastruktura i Środowisko to 125,6 mld zł środków unijnych, a około 70 proc. tej alokacji to sektor transportu.

- Cechuje go wysoka kontraktacja na poziomie 90 proc. alokacji programu - to blisko 3000 podpisanych umów o łącznej wartości około 220 mld zł; z tego środki unijne to 112 mld zł. Jest to też obszar wysokiego poziomu rozliczenia z Komisją Europejską. Już jesteśmy po wnioskowaniu refundacji na poziomie 74 proc. alokacji. Jest tu najwięcej dużych projektów - 110 dużych inwestycji. Część z tych inwestycji jest zakończona: 1,5 tys. km dróg, obwodnice 28 miast - wymieniał wiceminister Horała.

Inwestycje kolejowe

Poinformował również, że w sektorze transportu budżet instrumentu Łącząc Europę(CEF) wynosił 24 mld euro.

- Złożyliśmy 127 wniosków, z czego 69 zostało pozytywnie rozpatrzonych i otrzymało dofinansowanie 4,34 mld euro. Główni beneficjenci to spółka PKP PLK - 28 projektów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - cztery projekty, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk - cztery projekty, Centralny Port Komunikacyjny - trzy projekty, Polska Agencja Żeglugi powietrznej - siedem projektów" - wyliczał wiceminister Horała.

Dodał też, że w Programie Polska Wschodnia na rozwój transportu miejskiego i dróg przeznaczono ponad 4 mld zł, a na rozwój kolej 1,66 mld zł. W ramach tego programu kupiono 320 sztuk taboru komunikacji miejskiej, a w ramach inwestycji w infrastrukturę drogową (30 projektów) powstało 157 km dróg i 540 km linii kolejowych oraz zmodernizowano około 100 przejazdów kolejowych.

Regionalne programy

Z regionalnych programów operacyjnych zarządy województw na szeroko rozumianą infrastrukturę przeznaczyły 65 mld zł, z czego na rozwój transportu 30,8 mld zł. Kwota, na którą podpisano umowy, to już 96 proc. alokacji. "Można powiedzieć, że w pełni te środki wykorzystujemy" - podsumował Marcin Horała.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber poinformował, że dla GDDKiA w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostało przeznaczonych około 43 mld zł.

- Od samego początku realizacji programu GDDKiA zawarła 73 umowy na dofinansowanie na kwotę wkładu unijnego wynoszącą 37 mld 610 mln zł. To 87 proc. przewidzianej alokacji unijnej. W tej chwili w centrum unijnych projektów transportowych znajduje się osiem wniosków o dofinansowanie GDDKiA o wartości wkładu UE wynoszącej 6 mld zł. Po zatwierdzeniu i zawarciu umów o dofinansowanie alokacja dostępna dla GDDKiA zostanie całkowicie wykorzystana - zaznaczył wiceminister Weber.

Poinformował również, że jeżeli chodzi o projekty kolejowe, to do dziś zawarto 77 umów na dofinansowanie na kwotę wkładu unijnego w wysokości ponad 20 mld zł.

- Jest to 90 proc. przewidzianej alokacji unijnej. Obecnie oceniane są dwa wnioski PKP PLK o wartości wkładu unijnego wynoszącej 2 mld 100 mln zł. Po ich zatwierdzeniu i zawarciu umów, zakontraktowanie dostępnej alokacji wzrośnie do 99 proc. Również bardzo wysoka kontraktacja cechuje Program Operacyjny Polska Wschodnia, z którego PKP PLK wydatkowała już 80 proc. dostępnej dla niej kwoty - stwierdził Rafał Weber.

Czytaj także:

PAP/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej