Europejska sieć transportowa. Horała o znaczeniu CPK dla transgranicznych połączeń kolejowych

W Brukseli przebywał we wtorek wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, w związku z trwającymi obecnie rozmowami na temat rewizji rozporządzenia dotyczącego Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Zapewnił, że Komisja Europejska przychyla się do pomysłów postulowanych przez Polskę.

2022-10-11, 20:09

Europejska sieć transportowa. Horała o znaczeniu CPK dla transgranicznych połączeń kolejowych
W skład CPK wejdą także inwestycje kolejowe.Foto: TT/STH_hub

Transeuropejska Sieć Transportowa, TEN-T jest instrumentem koordynacji inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej. W 2013 r. ustalono jej układ na terytorium państw członkowskich UE. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 11 grudnia 2013 r. regulujące kwestie TEN-T jest w chwili obecnej przedmiotem rozpoczętej w 2019 r. rewizji. W jej wyniku do projektu nowego rozporządzenia TEN-T zostały włączone też polskie propozycje dotyczące Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zgodne z interesem Europy

- Instytucje europejskie, Komisja przychylają się do naszego stanowiska i cała sieć połączeń w ważnych (dla nas) miejscach znajdzie się w TEN-T - zapewnił Horała na konferencji prasowej. Zwrócił jednocześnie uwagę, że KE zaproponowała także rozszerzenie TEN-T na Ukrainę.

- To rzecz bezprecedensowa. To jeden z ważnych wyrazów tego, że umowa stowarzyszeniowa Ukrainy z Unią Europejską nie jest tylko pustą deklaracją, ale idą za tym realne działania. Te inwestycje będą łączyły się z Polską, bo Polska jest punktem wpięcia Ukrainy do europejskiej sieci transportowej. Stąd bardzo cieszymy się z tych propozycji Komisji. One są zgodne z tym, co naszym zdaniem byłoby zgodne z interesem Europy, ale też Polski - podkreślił wiceminister.

Krok do rozszerzenia sieci TEN-T

- Szczególnie ważne jest dodanie do tej sieci (TEN-T) połączenia Lublin-Lwów. Takie połączenie pozwoliłoby najprostszą droga połączyć porty czarnomorskie, Odessę, również rumuńska Konstancę z portami Trójmiasta. Proszę sobie wyobrazić w o ile lepszej sytuacji byśmy teraz byli - a zwłaszcza Ukraina - gdyby takie połączenie już teraz fizycznie istniało - dodał.

Obecny na konferencji prasowej członek zarządu PKP S.A. Andrzej Olszewski również wyraził nadzieję, że objęcie siecią TEN-T Ukrainy spowoduje, że powstałe w ten sposób główne szlaki transportowe z Ukrainy do Unii będą prowadziły przez Polskę.

- Jak wiemy, jest pewna konkurencja z Węgrami i Słowacją. Mamy nadzieję, (...) że polska kolej będzie podstawową, koleją pierwszego wyboru do współpracy z kolejami ukraińskimi - powiedział.

Czytaj także:

Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe zwracał uwagę, że wpisanie do sieci TEN-T nakłada na nasze państwo obowiązki i automatyczne terminy realizacji infrastruktury o określonych parametrach. Prezes CPK Mikołaj Wild nie miał wątpliwości, że Polskie spółki są w stanie tym wyzwaniom sprostać.

REKLAMA

- Jesteśmy przekonani, że jesteśmy w stanie zrealizować nałożone na nas obecnie obowiązki. Jesteśmy też w stanie zrealizować rozszerzoną siec bazową, która poprowadzi korytarzem z Warszawy przez Lublin, Zamość do granicy państwa, do Lwowa i dalej do Morza Czarnego - zapewnił.

PAP/IAR, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej