Nastroje polskich konsumentów lekko w górę. Znamy wyniki najnowszego badania
W kwietniu nastroje polskich konsumentów nieznacznie się poprawiły, nadal jednak utrzymują się na bardzo niskim poziomie, jednym z najniższych w całej historii badania - wynika z opublikowanego w piątek badania Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK.
2023-05-05, 11:36
Jak poinformowano, Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w kwietniu br. -13,2. W stosunku do poprzedniego miesiąca wzrósł o 3,9 jednostki. Podkreślono, że nastroje wciąż utrzymują się na bardzo niskim poziomie - jednym z najniższych w całej historii badania, jak wskazano.
Poprawa sytuacji
Według sondażu w kwietniu Polacy lepiej określali swoją aktualną sytuację finansową niż w marcu. Wynik wciąż utrzymuje się jednak mocno pod kreską (wskaźnik -16,4 wobec -24,8 z marca 2023 r.) - podano.
Poprawiły się oceny przyszłej sytuacji gospodarstw domowych (średni wskaźnik wyniósł -15,4 wobec -19,2 sprzed miesiąca). 43 proc. spodziewa się, że kolejne miesiące przyniosą wzrost bezrobocia, o 3 pkt proc. mniej niż w marcu. Wskazano, że obawy związane z rynkiem pracy sukcesywnie spadają, dając w efekcie spadek o około 10 pkt proc. od stycznia tego roku.
Prawie 60 proc. Polaków jest zdania, że ceny towarów i usług wciąż będą rosnąć, przy czym niemal co drugi ankietowany (45,7 proc.) uważa, że inflacja - wbrew zapowiedziom Rady Polityki Pieniężnej - utrzyma dwucyfrową dynamikę.
REKLAMA
- Kwietniowa poprawa wskaźnika nastrojów konsumenckich to sygnał wysyłany przez polskich nabywców, którzy mówią: jest źle, ale nie tak źle jak się spodziewaliśmy i jak zapowiadano. Pomimo utrzymującej się już wiele miesięcy rekordowo wysokiej inflacji, w handlu nie widać twardych oznak załamania. Biznes, zwłaszcza w sektorze FMCG, ma się przyzwoicie - choć warto podkreślić, że ilościowo kupujemy wyraźnie mniej produktów niż przed rokiem - powiedziała Barbara Lewicka z GfK.
Stabilizacja nastrojów
Jak dodała, o ile w najbliższym czasie w gospodarce nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, nie należy oczekiwać gwałtownej zmiany nastrojów. - Przed nami prawdopodobnie kolejne wymagające miesiące, w których polscy nabywcy utrzymają pragmatyczną strategię oszczędzania i każdą wydaną złotówkę będą oglądali bardzo dokładnie - stwierdziła Lewicka.
W kwietniu ujemne nastroje konsumenckie dotyczyły wszystkich grup wiekowych analizowanych przez GfK. Najwyższy poziom zadowolenia - podobnie jak w poprzednim miesiącu - wskazywały osoby w wieku 23-29 lat (wynik w kwietniu wyniósł -3,2, w poprzednim miesiącu był dodatni). Na przeciwnym biegunie znalazły się osoby w wieku 40-49 z wynikiem -23,4.
Jak zwrócono uwagę, w porównaniu z poprzednim miesiącem ponownie zmniejszyła się dysproporcja w nastrojach ze względu na poziom wykształcenia. Najlepsze nastroje odnotowano wśród osób z wykształceniem podstawowym (-7,3), zaś najgorsze u osób z wykształceniem wyższym (-15,1).
REKLAMA
Badanie zrealizowano w dniach 7-13 kwietnia br. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na próbie 1000 osób.
Barometr Nastrojów Konsumenckich może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje, że w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez KE.
- Eksperci: brak obaw przed bezrobociem poprawia nastroje polskich konsumentów
- PMI w Polsce lepsze niż w strefie euro. Eksperci: rośnie optymizm przedsiębiorców
- Eksperci: z gospodarczego dołka zaczniemy powoli wychodzić
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA