Kolej Plus. PKP PLK wyremontują m.in. linie między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami

2023-05-05, 12:45

Kolej Plus. PKP PLK wyremontują m.in. linie między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Inwestycje mają wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.Foto: Pixabay

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wyremontować linie kolejowe między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami oraz Ostrowią Mazowiecką a Małkinią. Inwestycje zostaną zrealizowane w ramach programu Kolej Plus. Przywrócone trasy poprawią komunikację mieszkańcom północnego i wschodniego Mazowsza.

Zarządca krajowej sieci kolejowej ogłosił właśnie przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z realizacją robót budowlanych na obu liniach. Szacunkowa wartość obu projektów to ponad 600 milionów złotych.

Wyłoniony w ramach przetargu wykonawca linii kolejowej Sokołów Podlaski - Siedlce będzie odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji projektowej i realizację robót budowalnych na blisko 30 - kilometrowym odcinku.

Skróci się czas przejazdu

Już dziś wiadomo, że trasa zostanie zelektryfikowana. Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Według szacunków PKP PLK, czas podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami wyniesie około 30 minut. Do Warszawy z Sokołowa pociągi z prędkością do 120 kilometrów na godzinę pojadą w czasie około dwóch godzin  dla pociągów osobowych półtorej godziny dla pociągów przyspieszonych.

W ramach projektu przewidziano budowę i odbudowę stacji i przystanków w: Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Podnieśnie, Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach, Sokołowie Podlaskim. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Wartość prac na linii z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec szacowana jest na niespełna 330 milionów złotych.

Połączenie do Małkini

Połączenie kolejowe od Ostrowi Mazowieckiej do Małkini zapewni natomiast  realizacja umowy na modernizację i elektryfikację około 20 kilometrów linii kolejowej. Po zakończeniu inwestycji, będzie wygodny dojazd do Warszawy w czasie nie przekraczającym jednej godziny i trzydziestu minut. Na trasie przewidziano zwiększenie dostępu do kolei dzięki 3 nowym przystankom w: Ostrowi Mazowieckiej Południe, Niegowcu i Błędnicy. Odbudowane zostaną perony na stacji w Ostrowi Mazowieckiej oraz na przystankach Ostrów Mazowiecka Miasto i Biel. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Przebudowa linii zwiększy również możliwości kolejowych przewozów towarowych.

Kolejarze planują, że prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych na odcinku Sokołów Podlaski - Siedlce powinny zakończyć się do 2027 roku, rozpoczęcie prac budowalnych planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku. Dla linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka - Małkinia zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2027 roku.

Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie mazowieckim zakwalifikowano cztery projekty. W ramach inwestycji, oprócz rewitalizacji linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce, zaplanowano rewitalizację linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia oraz projekt dokumentacyjny dla budowy linii kolejowej Zegrze - Przasnysz, jako realizacja szlaku Kolei Północnego Mazowsza. Mieszkańcy Kozienic i okolic zyskają także lepszy dostęp do kolei dzięki budowie nowej ponad 20 kilometrów linii kolejowej Świerże Górne – Dobieszyn łączącej linię kolejową Janików - Świerże Górne (nr 77) z linią kolejową Warszawa Zachodnia – Radom Główny - Kraków Główny (nr 8).

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 roku. Inwestycje mają wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program ma wartość przekraczającą 13 miliardów złotych,   w tym ponad 11 miliardów  stanowią środki budżetu państwa, a 2 miliardy, to  środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego - kolei.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl

Polecane

Wróć do strony głównej