Jakie są największe bolączki klientów? Rzecznik finansowy wskazał główne problemy

Klienci podmiotów rynku finansowego złożyli w ub. roku ponad 2,2 mln reklamacji, jednak jedynie połowa z nich została uwzględniona. - Pozostałe osoby potencjalnie mogą się zgłosić do nas - powiedział rzecznik finansowy Bohdan Pretkiel.

2023-05-10, 20:43

Jakie są największe bolączki klientów? Rzecznik finansowy wskazał główne problemy
Po okresie zastoju rośnie zainteresowanie pożyczkami w instytucjach finansowych.Foto: fotogut/shutterstock.com

Podczas trwającego w Poznaniu kongresu Impact'23 Bohdan Pretkiel wskazywał na najczęstsze obecnie problemy klientów podmiotów rynku finansowego. Przypominał także, w jakich sprawach i w jaki sposób rzecznik finansowy może pomóc klientom w ich sporach z instytucjami rynku finansowego.

Główne problemy klientów

- W ostatnim roku klienci podmiotów rynku finansowego złożyli ponad 2,2 mln reklamacji, z czego jedynie połowa została uwzględniona. Druga połowa, to są ci ludzie, którzy potencjalnie mogą się zgłosić do nas, do rzecznika finansowego. Takich indywidualnych spraw rokrocznie mamy ponad 40 tysięcy - powiedział.

Rzecznik zapytany w trakcie dyskusji o to, w jakich sprawach najczęściej klienci zgłaszają się do rzecznika i co jest największym problemem klientów instytucji finansowych, wskazał, że tematami od wielu lat najpopularniejszymi są obowiązkowe ubezpieczenie OC oraz kredyty frankowe.

"Co roku powyżej 300 spraw kończy się ugodą"

Dodał, że coraz większym problemem i wyzwaniem są także kwestie związane z bezpieczeństwem klientów obsługiwanych za pośrednictwem Internetu, narzędzi elektronicznych.

REKLAMA

Pretkiel pytany, w jaki sposób rzecznik finansowy może pomóc klientowi wyjaśnił, że klient może zgłosić się z wnioskiem o mediację. - Co roku powyżej 300 spraw kończy się ugodą zawartą pomiędzy instytucją finansową a klientem - zaznaczył.

Dodał, że drugą opcją jest interwencja w imieniu klienta. - Instytucje finansowe są w stanie, przy użyciu odpowiedniej argumentacji prawnej, zmienić swoje stanowisko. Dlatego ja zawsze powtarzam, że my nie tylko chronimy klientów rynku finansowego, ale po części też jesteśmy w pewnym sensie takim dodatkowym zewnętrznym audytorem dla tego rynku - mówił.

Droga sądowa

Pretkiel zaznaczył także, że jeśli zdarzy się sytuacja, która, mimo interwencji rzecznika finansowego, nie zakończy się pomyślnie to "zawsze możemy skierować sprawę do sądu i wspomóc na etapie postępowania sądowego w sądzie powszechnym" - powiedział.

Czytaj także:

Przypomniał, że rzecznik finansowy może także złożyć skargę nadzwyczajną. Wskazał, że w ub. roku złożono blisko 20 skarg nadzwyczajnych do SN.

Rzecznik dopytywany był także o kwestię kredytów frankowych i o to, jakie lekcje powinno się wyciągnąć z tych sytuacji. Powiedział, że w jego opinii "nauczyliśmy się, że mamy jeszcze sądy w Europie i możemy z tych sądów skorzystać, i możemy pozwać nawet instytucje, którym się wydaje, że takiej możliwości odwołania nie ma".

PAP/IAR/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej