Pierwsi kandydaci na maszynistów zdali już państwowe egzaminy

Niemal 150 osób przystąpiło już do państwowych egzaminów w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Od 2023 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadza państwowe egzaminy dla kandydatów na maszynistów. Na razie prowadzone były egzaminy testowe na licencję maszynisty, a Centrum przygotowane jest na kolejny etap - przeprowadzenie egzaminów na świadectwo maszynisty z wykorzystaniem najnowocześniejszych w Europie symulatorów.

2023-05-30, 12:03

Pierwsi kandydaci na maszynistów zdali już państwowe egzaminy
Pierwsi kandydaci na maszynistów są już po egzaminach.Foto: Shutterstock/Aleksandar Malivuk

Od tego roku egzaminy dla kandydatów na maszynistów są państwowe i prowadzone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów w Warszawie.

Każdy kandydat na maszynistę w Polsce musi najpierw zdać teoretyczny egzamin na licencję maszynisty. Dopiero wtedy może przystąpić do szkolenia na świadectwo maszynisty i kolejnego, drugiego egzaminu w Centrum. Składa się on z części teoretycznej – testu i jazdy na symulatorze oraz części praktycznej - prowadzenia pojazdu kolejowego.

 - Maszynista kolejowy to niezwykle ważny i pożądany zawód. Zachęcam wszystkich miłośników kolei do kształcenia w tym kierunku. Jako rząd podejmujemy intensywne działania, aby zapełnić lukę pokoleniową w tym zawodzie, a inauguracja działalności nowoczesnego Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów jest jednym z nich – mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Po egzaminach

Pierwsze egzaminy na licencję maszynisty odbyły się w kwietniu tego roku. Do tej pory do sprawdzianu wiedzy przystąpiły 143 osoby. Za pierwszym razem zdało 73 procent kandydatów na maszynistów. Egzaminy przeprowadzane są w nowoczesnej sali egzaminacyjnej, a kandydaci rozwiązują testy na tabletach.

REKLAMA

Egzamin na licencję maszynisty trwa 200 minut i składa się ze 100 pytań testowych. Podzielony jest na 8 części tematycznych. Do zdania potrzebne jest uzyskanie minimum 75 ze 100 możliwych punktów, jednak w poszczególnych częściach trzeba poprawnie odpowiedzieć na minimum połowę pytań. Wyjątkiem jest część poświęcona sygnalizacji stosowanej w transporcie kolejowym – tu nawet jeden błąd oznacza ocenę negatywną z całego egzaminu.

Symulatory czekają na kandydatów

Po sprawnym przeprowadzeniu pierwszych egzaminów na licencję, Centrum czeka teraz na kandydatów, którzy przystąpią do egzaminów na świadectwo maszynisty. Oznaczać to będzie rozpoczęcie egzaminów na symulatorach. W Centrum do dyspozycji zdających są symulatory lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz lokomotywy manewrowej. To jedne z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych tego typu urządzeń w Europie.

Symulatory są przeznaczone do realizacji sesji egzaminacyjnych dla różnych kategorii świadectwa maszynisty. Wyjątkowe w porównaniu z innymi symulatorami dostępnymi obecnie na rynku szkoleniowym w Polsce jest wyposażenie w ujednolicone pulpity, zgodne z obowiązującymi wymaganiami ergonomii i prawidłowego rozmieszczenia przyrządów, a w szczególności z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności dla lokomotyw i taboru pasażerskiego. Zapewnia to miarodajne, porównywalne i powtarzalne prowadzenie egzaminów. W symulatorach wykorzystane jest odwzorowanie 7 090 km rzeczywistych tras kolejowych.

Przedstawiciele UTK podkreślają, że wprowadzenie kompleksowych zmian w zakresie egzaminowania maszynistów przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa transportu kolejowego poprzez minimalizację liczby zdarzeń kolejowych w ramach systemu kolejowego, w których zasadniczą rolę odgrywa czynnik ludzki. Polska jest drugim obok Holandii krajem Unii Europejskiej wykorzystującym symulatory do egzaminowania kandydatów na maszynistów.

REKLAMA

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ AP/ mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej