Darmowe autostrady. Senat nie zgłosił poprawek do ustawy

Senat nie zgłosił poprawek do ustawy, która znosi opłaty za przejazd samochodów osobowych państwowymi autostradami. Przepisy znoszą opłaty, które uiszczają kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli).

2023-06-21, 12:09

Darmowe autostrady. Senat nie zgłosił poprawek do ustawy
Senat za zniesieniem opłat na autostradach. Foto: Shutterstock/canon_photographer

Z danych przedstawionych przez przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury podczas prac komisji senaciej wynika, że koszt utrzymania 1 km autostrady A2 wynosi 131 tys. zł rocznie, zaś koszt utrzymania 1 km autostrady A4 to 301 tys. zł.

Tą ustawą zwalniamy wprost z opłat samochody osobowe za przejazd autostradami państwowymi. Będziemy też negocjować z koncesjonariuszami zasady, na jakich znieść odpłatność za przejazd zarządzanymi przez nich odcinkami - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Za ustawą bez poprawek głosowało 73 senatorów, nikt nie głosował przeciw, a osiem osób wstrzymało się od głosowania.

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta. Ministerstwo Infrastruktury liczy, że nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca tego roku.

REKLAMA

Opłaty na autostradach

Aktualnie płatne odcinki państwowych autostrad to A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica. Nadal będzie natomiast pobierana opłata przez Szefa KAS od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.

W ustawie zapisano także, że zabrania się kierującemu pojazdem o masie całkowitej powyżej 3,5 tony wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów ciężarowych obowiązującej na danej drodze.

Zakaz nie będzie miał zastosowania do pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłających żółte sygnały błyskowe.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu, wprowadzany przepis ma za zadanie ograniczenie zachowań negatywnych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, tj. blokowania lewego pasa ruchu oraz przekraczania dopuszczalnej prędkości obowiązującej na autostradach i drogach ekspresowych przez kierujących pojazdami ciężarowymi.

REKLAMA

Czytaj także:

PAP/IAR/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej