PERN: całkowita zmiana architektury dostaw ropy naftowej do Polski stała się faktem

2023-07-06, 12:47

PERN: całkowita zmiana architektury dostaw ropy naftowej do Polski stała się faktem
Naftoport należący do PERN, służy do odbioru ropy naftowej z tankowców.Foto: Twitter/PKN Orlen

W pierwszym półroczu Naftoport z Grupy PERN przeładował prawie 18 mln ton ropy naftowej i paliw, o dwie trzecie więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W ciągu sześciu miesięcy tego roku zawinęły tam 222 tankowce.

Naftoport z Grupy PERN, który jest surowcowym oknem na świat dla naszego kraju, zanotował w pierwszym półroczu tego roku rekordowe obroty - podkreślił PERN.

Spółka wspomniała przy tym, że wynik tego półrocza w Naftoporcie był lepszy aż o 1 mln ton niż np. obroty w całym 2019 r., kiedy "w związku z kryzysem chlorkowym" przez 46 dni zatrzymane było tłoczenie surowca ropociągiem "Przyjaźń" i dostawy do Polski realizowane były drogą morską.

W kwietniu 2019 r. do Polski trafiło ponad 1 mln ton rosyjskiej ropy naftowej przeznaczonej dla odbiorców zarówno w kraju, jak i w Niemczech, przy czym surowiec - jak informował wówczas PERN - miał "ekstremalnie wysokie stężenie chlorków organicznych, nawet 300 ppm, choć dopuszczalna norma to 10 ppm”, a taki "poziom zanieczyszczenia był bardzo niebezpieczny dla systemów rafineryjnych, mogąc doprowadzić do ich zniszczenia".

"W pierwszym półroczu 2023 r. Naftoport przeładował prawie 18 mln ton ropy naftowej i paliw, czyli aż o dwie trzecie więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W tym czasie do nabrzeży spółki zawinęły aż 222 tankowce, przy 163 statkach w analogicznym okresie 2022 r."- przekazał PERN.

Coraz większa dywersyfikacja ropy naftowej

Prezes PERN Mirosław Skowron zwrócił uwagę, że infrastruktura całej grupy tej spółki "pozwala dziś klientom na dywersyfikowanie dostaw ropy naftowej i paliw do Polski".

- Inwestycje, które już teraz pracują na rzecz bezpieczeństwa energetycznego państwa, czyli nowe zbiorniki na surowiec i paliwa oraz nowy rurociąg paliwowy z Boronowa do Trzebini, to ważne narzędzia zapewniające stabilny rozwój polskiej gospodarki. Planujemy kolejne projekty i wspólnie z Naftoportem damy naszym partnerom nowe możliwości rozwoju - ocenił Skowron, odnosząc się do projektów realizowanych w ramach Grupy PERN.

Spółka podkreśliła jednocześnie, że "Naftoport działa dziś na maksymalnych obrotach". Dlatego już teraz prowadzi intensywne prace zmierzające do rozbudowy terminala o kolejne stanowisko do obsługi największych tankowców".

Naftoport ma już podpisaną umowę na wykonanie dokumentacji projektowej tej inwestycji. "To ważny kamień milowy na drodze do zwiększenia efektywności operacyjnej i przepustowości Naftoportu, a tym samym wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa" - ocenia PERN.

Jak terminal naftowy będzie rozbudowany?

Spółka zapowiedziała zarazem, że po rozbudowie, terminal Naftoport uzyska kolejne, szóste już stanowisko, w tym drugie przystosowane do przyjmowania wielkich zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC - o długości ponad 300 metrów i szerokości do 60 metrów, przy ich zanurzeniu ograniczonym do 15 metrów.

Zwiększy to maksymalną partię ładunkową do wielkości ok. 180 tys. ton co oznacza zwiększenie obrotów. Projekt stanowiska do obsługi największych tankowców w Naftoporcie realizuje spółka PPBH Aquaprojekt z Gdańska.

Czym jest PERN?

PERN z siedzibą w Płocku to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz bazami ropy naftowej i paliw gotowych.

Według PERN spółka dysponuje obecnie 19 bazami paliwowymi w całym kraju, których potencjał wynosi ok. 2,4 mln metrów sześc. produktów naftowych, oraz czterema bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m sześć.

Ostatnie inwestycje PERN

Od kilku lat PERN realizuje sukcesywnie Program Megainwestycji, którego celem jest zwiększanie bezpieczeństwa energetycznego Polski. W ramach tych strategicznych przedsięwzięć prowadzona jest m.in. rozbudowa i modernizacja baz paliw, a także projekty obejmujące bazy ropy naftowej i infrastrukturę rurociągową.

W styczniu 2023 roku naftowa spółka zakończyła budowę magistrali produktowej z bazy w Boronowie do terminala PKN Orlen w Trzebini, która zapewnia obecnie wzmocnienie dostaw paliw do województw: małopolskiego i śląskiego. Także w styczniu PERN zapowiedział, że w tym roku przeznaczy na inwestycje i remonty blisko 0,7 mld zł.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej