PKN Orlen zbuduje morski terminal paliwowy. Gdzie i kiedy powstanie?

2023-02-17, 16:45

PKN Orlen zbuduje morski terminal paliwowy. Gdzie i kiedy powstanie?
Terminal naftowy w Gdańsku. Foto: PortalStoczniowy.pl/twitter

Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen, który ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku, początkowo będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie. Docelowo liczba jednostek ma być nawet trzy razy większa - podał w lutowym wydaniu "Magazyn GO!", wewnętrzny periodyk koncernu.

Nowy terminal umożliwi przeładunek ponad 1 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Z tą inwestycją jest związany powstający także w Gdańsku Hydrokrakingowy Blok Olejowy (HBO), który produkować będzie w ciągu roku ponad 400 tys. ton olejów i kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.

"Decyzje o budowie morskiego terminalu przeładunkowego czy HBO umacniają pozycję Orlenu jako inwestora, który intensywnie rozwija przejęte aktywa w ramach fuzji z Grupą Lotos. Tym samym potwierdzamy nasze deklaracje, że zakład w Gdańsku nie straci na tym połączeniu" - tłumaczą eksperci PKN Orlen.

Alternatywa droga morska do Rafinerii Gdańskiej

W artykule przypomniano, że "celem budowy terminalu jest zapewnienie alternatywnej drogi transportu towarów do i z Rafinerii Gdańskiej", dzięki czemu, "oprócz uniezależnienia się od innych portów przeładunkowych, odciążona zostanie także bocznica kolejowa na terenie rafinerii".

"Na początku terminal będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie, a docelowo ta liczba ma być nawet potrojona" - zapowiedziano w "Magazynie GO!". Podkreślono przy tym, że jeden statek mieści tyle produktów, ile trzy składy kolejowe, a tankowce przy nabrzeżu na Martwej Wisły zaczną cumować już w 2025 r.

Budżet projektu opiewa na 0,5 mld zł, wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm z Grupą NDI z Sopotu na czele. Tej samej która brała udział w budowie przekopu Mierzei Wiślanej. 

Nowa technologia da wymierne zyski

W 2022 r. w Gdańsku rozpoczęła się budowa nowoczesnej instalacji HBO do produkcji "wysokiej jakości olejów bazowych grupy II", które - ze względu na znacznie lepsze właściwości eksploatacyjne, w tym odporność na utlenianie, wysoki wskaźnik lepkości i niższą zawartość siarki - "stopniowo wypierają z rynku oleje bazowe grupy I".

"Dzięki realizacji projektu HBO możliwe będzie wygenerowanie wyższych marż ze sprzedaży produktów przerobu ropy naftowej" - podkreślono w publikacji. Zaznaczono przy tym, że wprowadzenie na polski i zagraniczne rynki olejów bazowych grupy II spowoduje też wzrost konkurencyjności Grupy Orlen.

W artykule wspomniano, że generalnym wykonawcą projektu HBO jest włoska firma Kinetics Technology, a wartość inwestycji to ponad 1,4 mld zł. "Prace mają zostać ukończone w 2025 r."


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej