Plan zagospodarowania dla portu w Helu. Ma przyśpieszyć inwestycje morskie na półwyspie
W czwartym kwartale br. rząd planuje przyjąć plan zagospodarowania i użytkowania obszarów morskich na terenie portu morskiego w Helu - wynika z informacji opublikowanej w wykazie prac legislacyjnych rządu.
2023-07-27, 14:30
W informacji wskazano, że znaczna część obszaru objętego planem zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych portu morskiego w Helu, uregulowana jest w rozporządzeniu Rady Ministrów ws. przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w skali 1:200 000. Podkreślono, że jest to bardzo mała skala, przez co nie przystaje do potrzeb rozwojowych portu morskiego w Helu.
Wsparcie dla inwestycji morskich
Podkreślono, że ze względu na złożone stosunki przestrzenne dotyczące akwenu portu, wymaga to bardziej szczegółowej regulacji. "Ponadto dla wód wewnętrznych portu morskiego w Helu nie ma obecnie żadnej regulacji z zakresu planowania przestrzennego (...)" - dodano.
Istotą rozwiązań ujętych w opracowywanym projekcie jest przyjęcie planu w drodze rozporządzenia rządu. Natomiast głównym celem przyjęcia planu jest uregulowanie zagospodarowania i użytkowania obszarów morskich na terenie portu morskiego w Helu.
Zgodnie z intencjami autorów, czy resortu infrastruktury, plan ma umożliwić koordynację różnorodnych działań, w tym w szczególności realizację przedsięwzięć inwestycyjnych na obszarach morskich. Ma on też ograniczyć konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem, "zapewnić trwałość nieodnawialnych zasobów i procesów przyrodniczych w perspektywie obecnego i kolejnych pokoleń". Plan ma też pozwolić osiągnąć cele wynikające z krajowych dokumentów strategicznych.
Kierunki rozwoju transportu i infrastruktury technicznej
W wykazie prac legislacyjnych rządu dodano, że "plan będzie narzędziem równoważenia interesów wykorzystania przestrzeni morskiej, ponieważ diagnozuje przestrzenne uwarunkowania rozwoju, określa elementy składowe struktury przestrzennej i ich wzajemne relacje oraz wskazuje ich pożądany kształt". "Plan wprowadza istotne zakazy i ograniczenia odnoszące się do korzystania z obszarów morskich, rozstrzyga o rozmieszczeniu w tych obszarach inwestycji celu publicznego, kierunkach rozwoju transportu i infrastruktury technicznej oraz określa obszary i warunki ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, uprawiania rybołówstwa, poszukiwania, rozpoznawania kopalin" - dodano.
W wykazie wskazano ponadto, że w planie ustalone zostaną funkcje podstawowe i dopuszczalne akwenów. "Funkcje podstawowe oznaczają wiodące przeznaczenia obszaru. Funkcje dopuszczalne oznaczają natomiast inne możliwe sposoby użytkowania, które nie mogą zakłócać w sposób stale uniemożliwiający realizację ustalonej funkcji podstawowej i nie rodzą w tym zakresie istotnych konfliktów" - wyjaśniono.
Priorytetowe cele
Autorzy projektu podkreślili, że analiza uwarunkowań wykonana w ramach planu wskazuje na potrzebę zabezpieczenia przestrzeni morskiej dla takich działań jak m.in. rozbudowa portu morskiego w Helu, rozwoju portu morskiego Hel-Zachód, czy funkcjonowania Morskiego Portu Wojennego Hel-Zachód. Chodzi też o zapewnienie możliwości rozwoju żeglugi morskiej, utrzymania infrastruktury, rozwoju turystyki, ochrony środowiska naturalnego oraz podwodnego dziedzictwa kulturowego oraz zapewniania warunków do transportu oraz przeładunku ryb w porcie.
W wykazie prac legislacyjnych rządu dodano, że plan dla portu morskiego w Helu ma służyć również realizacji priorytetowych celów dla polskich obszarów morskich. Jednym z nich jest wzmocnienie pozycji portów.
- Modernizacja przywróci dworcom kolejowym na Helu oryginalny wygląd. Jest umowa na przebudowę
- Poprawa dostępu do portów nad Bałtykiem. Gdańsk i Gdynia przykładem dla innych
PAP/IAR/PR24/akg
REKLAMA
REKLAMA