Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku od Bielska-Białej do Skoczowa. PKP PLK ogłosiły przetarg

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku od Bielska-Białej do Skoczowa ogłosiły PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka podała, że to krok w kierunku przywrócenia tam ruchu pasażerskiego.

2023-11-29, 15:39

Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku od Bielska-Białej do Skoczowa. PKP PLK ogłosiły przetarg
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Ma on wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Foto: Shutterstock/VladimirE

- Przywrócenie ruchu pasażerskiego z Bielska-Białej do Skoczowa to główny cel zadania realizowanego z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 r. (…) Prace projektowe będą realizowane w latach 2024-2027. Budowa jest przewidziana na lata 2027–2029. Szacowana wartość całego zadania - łącznie prac projektowych i budowlanych - to 350 mln zł - poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Termin składania ofert w przetargu na dokumentację został wyznaczony na 8 stycznia przyszłego roku.

Połączenie z Krakowem

Głowacka podała, że fragment linii kolejowej nr 190 z Bielska-Białej do Skoczowa jest niezbędnym elementem połączenia Cieszyna przez Wadowice z Krakowem.

- Projekt rewitalizacji przewiduje przebudowę odcinka linii o długości prawie 22 km. Pojadą nim pociągi z prędkością 80 km na godzinę. Odcinkowo będą mogły jechać do 120 km na godzinę. Bielszczanie zyskają szybkie i wygodne połączenie ze Skoczowem i dalej, z Cieszynem oraz Wisłą. Z kolei mieszkańcy Cieszyna i Wisły dojadą pociągiem do Bielska-Białej, a także dalej - do Krakowa. Takie połączenie będzie dużym ułatwieniem dla studentów i turystów. Czas podróży między Bielskiem-Białą a Skoczowem wyniesie 36 minut. Do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę - dodała Katarzyna Głowacka.

REKLAMA

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel pod koniec września mówił, że na całej długości odcinka – nieczynnego od 2009 roku - niezbędna będzie wymiana infrastruktury kolejowej.

- Tak naprawdę w wielu miejscach jest tam las. Infrastruktura jest cała do wymiany. Potrzebna jest odbudowa obiektów inżynieryjnych, przepustów. W niektórych miejscach przewidujemy lekką korektę przebiegu linii, choć nie wykroczy ona mocno poza istniejący obrys - powiedział.

Nowe stacje i przystanki

Kolej planuje budowę nowych lub przebudowę istniejących stacji i przystanków: Bielsko-Biała - Zachód, Listopadowa, Stare Bielsko, Aleksandrowice, os. Polskich Skrzydeł i Wapienica, a także Jaworze-Jasienica, Jasienica koło Bielska-Białej, Grodziec Śląski, Pogórze, Skoczów Bajerki II.

- Wszystkie obiekty zostaną wyposażone w wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - podała Głowacka.

REKLAMA

Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Ma on wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.

- Program, będący pod egidą ministerstwa infrastruktury, jest wart około 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i około 2 mld jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej -  podsumowała Katarzyna Głowacka.

Czytaj także:

PAP/IAR/PR24.pl/mk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej