Przebudowa warszawskiej linii średnicowej. Prezes PKP PLK: zabezpieczono środki na finansowanie inwestycji

Na przebudowę warszawskiej kolejowej linii średnicowej, w zaktualizowanym w sierpniu Krajowym Programie Kolejowym zarezerwowano kilka miliardów złotych. Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel wyjaśnił, że środki zostaną przeznaczone na projektowanie, budowę, ewentualne odszkodowania, czy komunikację zastępczą jeśli prace będą wiązały się z odwoływaniem pociągów.

2023-10-16, 08:22

Przebudowa warszawskiej linii średnicowej. Prezes PKP PLK: zabezpieczono środki na finansowanie inwestycji
Obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności. Foto: Maksim Safaniuk/Shutterstock

W ramach przebudowy warszawskiej kolejowej linii średnicowej zmodernizowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Wybudowane zostaną nowe przystanki: Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.

Groźba zwiększenia awaryjności

- W aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zabezpieczono środki na sfinansowanie warszawskiej średnicy. To kilka miliardów złotych - powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Wyjaśnił, że środki zostaną przeznaczone na projektowanie, budowę, ewentualne odszkodowania, czy komunikację zastępczą jeśli prace będą wiązały się z odwoływaniem pociągów.

Jak wcześniej informował resort infrastruktury, cała obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.

REKLAMA

Wzrośnie przepustowość pociągów

Dzięki tej inwestycji wzrośnie przepustowość: z 16 par pociągów na godzinę na linii średnicowej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par.

Środki na realizację przebudowy warszawskiej średnicy zostały zarezerwowane w przyjętej w połowie sierpnia przez rząd aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego wartości 80 mld zł. Aktualizacja będzie obowiązywała do roku 2030 z perspektywą do roku 2032.

Obecnie kończy się realizacja KPK zaplanowanego do roku 2023, którego wartość to blisko 77 mld zł.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej