Trwają prace na Centralnej Magistrali Kolejowej. Pociągi pojadą szybciej
Po wprowadzeniu w życie wiosennej korekty rozkładu jazdy na kolei wydłużył się czas przejazdu pociągami kursującymi z Warszawy Centralną Magistralą Kolejową w kierunku Krakowa czy Katowic. Wszystko przez prace związane z montażem nowego systemu bezpieczeństwa na magistrali. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do miejscowości Psary najszybsze pociągi będą kursować z prędkością do 160 km/h.
2024-03-11, 13:33
To kolejny etap przygotowań do przystosowania CMK do prędkości 250 kilometrów na godzinę.
Inwestycje pozwolą skrócić czas podróży koleją m.in. na trasie z Warszawy w stronę Krakowa, Katowic i Wrocławia. Wartość modernizacji CMK, to 1,8 miliarda złotych.
W tej chwili realizowanych jest 5 umów na roboty i 2 umowy na dokumentację.
System ETCS
Kluczowym przedsięwzięciem na Centralnej Magistrali Kolejowej jest budowa systemu ETCS poziomu 2 na 210-kilometrowym odcinku Korytów - Zawiercie o wartości 361 milionów złotych. ETCS to system kontroli jazdy na kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Jego wdrożenie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności ruchu pociągów.
REKLAMA
W ramach prac zabudowane zostaną między innymi nowe komputerowe urządzenia zabezpieczające ruch kolejowy, w tym samoczynna blokada liniowa. Zapewnią one bezpieczeństwo większej liczbie pociągów znajdujących się w tym samym czasie na danym szlaku. Urządzenia stacyjne będą dostosowane do współpracy z systemem ETCS poziomu 2. Lokalne centrum sterowania w Idzikowicach będzie nadzorowało ruch pociągów i pracę urządzeń na linii od Korytowa do Zawiercia.
Nowe urządzenia zapewnią wymagany poziom bezpieczeństwa szybkich pociągów jadących z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.
Do czasu uruchomienia systemu ETCS poziomu 2 wyłączony zostanie system ETCS poziomu 1. Spowoduje to zmiany w ruchu pociągów i ograniczenie ich prędkości. Od marca na odcinku północnym - od Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 kilometrów na godzinę. Na odcinku południowym - od Włoszczowy Północ do Zawiercia podobne ograniczenia zostaną wprowadzone w czwartym kwartale tego roku. Zmiany zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy.
Pociągi pojadą szybciej
Równocześnie na ukończeniu są prace o wartości 305 milionów złotych, których celem jest dostosowanie Centralnej Magistrali Kolejowej do przejazdu pociągów z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.
Wymieniane są tory pomiędzy Psarami a Zawierciem. Uzupełniana jest podsypka tłuczniowa. Prowadzone jest też podbicie torów wraz z regulacją sieci trakcyjnej. Prace potrwają do połowy tego roku, a proces certyfikacji podsystemu Infrastruktura zakończy się w 2025 roku.
REKLAMA
Modernizowany jest posterunek odgałęźny Knapówka. W zakresie robót jest m.in. wymiana 5 rozjazdów dla dużych prędkości pociągów, budowa nowej nastawni, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wartość umowy wynosi 38 milionów złotych. Planowany termin zakończenia przebudowy to pierwszy kwartał 2025 roku.
Nowoczesne sterowanie ruchem kolejowym powstaje również na stacji Zawiercie. Montaż komputerowych urządzeń zapewni bezpieczne prowadzenie pociągów i będzie wsparciem codziennej pracy dyżurnych ruchu. Kolejarze będą kierować ruchem z nowego budynku nastawni. Dodatkowo w ramach umowy zostanie wymienione 10 rozjazdów, a także 2 kilometry torów i około 10 kilometrów sieci trakcyjnej.
Prace za 96 milionów złotych zwiększą komfort obsługi podróżnych. Na przebudowanym peronie nr 2 powstaną między innymi poczekalnie z ławkami dla pasażerów. Efekty zostaną osiągnięte w czwartym kwartale tego roku.
PLK SA dla szybszych podróży na CMK w ramach Krajowego Programu Kolejowego By zwiększyć prędkość, kolejarze zmodernizowali do tej pory 51 obiektów, w tym mosty, przepusty i wiadukty oraz przejścia pod torami. Cztery przejazdy drogowo-kolejowe zastąpiono bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.
Pierwsze składy z wykorzystaniem nowego systemu na CMK planowo pojadą w rozkładzie jazdy 2025/2026.
Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami
i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego oraz śląskiego.
REKLAMA
PR24/IAR/A.Pszoniak
REKLAMA