Światowy popyt na dobra luksusowe odporny na wahania koniunktury. Zobacz raport banku UBS
Mimo napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, COVID-19 światowi konsumenci dóbr luksusowych zasadniczo nie zmieniają swoich nawyków zakupowych - wynika z raportu biura analiz szwajcarskiego banku UBS. Według nich obecnie ryzyko zmniejszenia popytu na dobra luksusowe jest mniejsze niż dotychczas przewidywano.
2022-04-12, 16:00
Według analityków UBS mimo utrzymującej się niepewności spowodowanej napięciami geopolitycznymi, presją inflacyjną i powracającymi falami zakażeń COVID-19 światowi konsumenci dóbr luksusowych pozostali odporni na wahania koniunktury. Alokacja dochodu rozporządzalnego na dobra luksusowe pozostała od listopada 2021 r. na "wysokim poziomie".
- "Gwarantuje podróż w czasie, będąc wciąż trendy". Beata Kuman o wystawie "Modowy Luksus"
- Marki luksusowe poradzą sobie lepiej od konkurencji. Zobacz przewidywania analityków
- Spadła sprzedaż dóbr luksusowych na świecie. Zobacz, które marki zarobiły najwięcej
Najwięcej na towary luksusowe wydają Chińczycy, którzy przeznaczają na nie ok. 19 proc. budżetu domowego. Niżej plasują się Amerykanie i Europejczycy, przeznaczający na nie odpowiednio ok. 16 i 15 proc. swoich dochodów.
Coraz więcej zagrożeń, a popyt nie spada
REKLAMA
Według analityków UBS poprawiają się też przewidywania odbiorców dóbr luksusowych. "To wskazuje, że ryzyko zmniejszenia się popytu jest mniejsze niż dotychczas przewidywano" - napisano w analizie.
Zwrócono jednak uwagę, że od czasów ostatniej analizy z listopada 2021 r. zaobserwowano zmianę uwarunkowań geopolitycznych, a także rosnącą liczbę lockdownów w Chinach i związane z tym ryzyko zakłócenia dostaw - według UBS są to czynniki, które w największym stopniu mogą rzutować na wyniki tego sektora.
Gucci światowym liderem
Autorzy raportu podkreślili, że Chińczycy, w przeciwieństwie do Amerykanów i Europejczyków, najchętniej zaopatrują się w zegarki i biżuterię (hard luxury), a ci drudzy w pierwszej kolejności wybierają luksusową odzież (soft luxury).
Marką, która cieszyła się największą popularnością zarówno na Starym Kontynencie, w USA jak i w Chinach był Gucci - pierwsze miejsce w USA i we Włoszech, drugie miejsce w Chinach (najczęściej kupowaną marką był Hermes) i we Francji (pierwszą marką było Chanel). Za nim plasowały się Louis Vuitton, Rolex i Chanel. Wyniki poszczególnych marek różniły się zależnie od rodzajów analizowanych produktów, takich jak m.in. torebki, buty czy biżuteria.
REKLAMA
Celebryci decydują o popularności marek
Na wybory konsumpcyjne Chińczyków bardziej niż jakość wykonania czy rozpoznawalność marki wpływają media społecznościowe. Obecność produktu w tych mediach, a także ich promocja przez celebrytów plasują się wśród pierwszych dwóch czynników wpływających na decyzję o zakupie.
Amerykanie przede wszystkim stawiają na jakość wykonania i rozpoznawalność marki. Spośród nacji europejskich UBS skupił się na Francuzach i Włochach, którzy przy wyborze danej marki kierują się głównie jakością jej strony internetowej.
PR24/PAP/IAR/PKJ
REKLAMA