Polska w pierwszej trójce w Europie pod względem zatrudnienia w sektorze automotive. Prognozy są jeszcze lepsze
W Polsce, po Niemczech i Francji, pracuje w sektorze automotive najwięcej w Europie osób - podaje Personnel Service. Dodano, że sankcje wobec Rosji, rosnąca potrzeba uniezależnienia się od Chin i zwiększania mocy produkcyjnych w Europie mogą okazać się impulsem do dalszego rozwoju tego sektora w naszym kraju.
2022-06-21, 12:23
Jak podaje Personnel Service za danymi Eurostatu, na które powołuje się Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), ponad 12,7 mln osób w Unii Europejskiej jest zatrudnionych bezpośrednio lub pośrednio w sektorze automotive (producenci pojazdów oraz części do nich i usług z nimi związanych).
W latach 2015-2019 zatrudnienie w tym sektorze rosło.
Francuski sektor jest niewiele większy od polskiego
Najwięcej osób zatrudnionych bezpośrednio w automotive pracuje w Niemczech - 916 tys. Na drugim miejscu jest Francja z 232 tys. miejsc pracy, a na trzecim miejscu plasuje się Polska (224 tys.). W pierwszej piątce znajdują się jeszcze Czechy (181 tys.) i Rumunia (179 tys.). W sumie tych pięć krajów zatrudnia ponad 1,7 mln osób w tej branży, to 67 proc. wszystkich pracujących bezpośrednio w fabrykach automotive.
- Oczywiście zawirowania związane z pandemią i opóźnieniami w globalnych łańcuchach dostaw, a teraz z wojną na terytorium Ukrainy, powodują chwilowe trudności, ale sektor zawsze wraca na swoje najlepsze tory - zaznaczył Krzysztof Inglot z Personnel Service.
REKLAMA
Jest dobrze, ale może być jeszcze lepiej
Według danych ACEA w 2021 r. sprzedaż aut w Unii Europejskiej sięgnęła 9,7 mln sztuk, o 2,4 proc. mniej niż rok wcześniej. W odniesieniu do 2019 roku (ostatniego roku przed pandemią) łączna liczba rejestracji aut w Unii Europejskiej w 2021 roku była o 3,3 mln egzemplarzy niższa.
Zdaniem Inglota sektor automotive w Polsce może skorzystać na przenoszeniu produkcji z Chin, Ukrainy i Rosji. - Sankcje na Rosję, rosnąca potrzeba uniezależnienia się od Chin i zwiększania mocy produkcyjnych w Europie mogą okazać się impulsem do rozwoju sektora w Polsce.
- Motoryzacja w drodze do zeroemisyjności. Ekspert: infrastruktura jest dalece niewystarczająca
- "Elektryki" w natarciu. Ich sprzedaż w Polsce dwadzieścia razy większa niż cztery lata temu
- Sankcje dobijają rosyjską motoryzację. Gdy brakuje części, luksusem jest pojazd bez ABS-u i poduszek powietrznych
Dodatkowym impulsem ekspansji sektora automotive powinien być szybki rozwój produkcji aut elektrycznych. To szansa na nowe miejsca pracy, których będziemy potrzebowali – podsumował Krzysztof Inglot.
REKLAMA
PAP/pr24.pl/PKJ
REKLAMA