Kolejny etap budowy CPK. Wybór firm projektujących "szprychy" kolejowe mega portu lotniczego
2022-07-27, 10:00
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wyłoniła jedenastu wykonawców dokumentacji projektowej dla kolejowych inwestycji CPK. Szacowana wartość wszystkich zamówień to łącznie ponad siedem miliardów złotych. Jest to w tej chwili największa w Europie umowa ramowa na tego typu prace.
Celem przetargu było wybranie przedsiębiorstw, którym spółka przez 8 lat będzie mogła zlecać zadania projektowe. Wśród wytypowanych podmiotów znalazło się 11 konsorcjów zrzeszających najlepsze firmy projektowe z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.
W zakres kolejowych prac projektowych wejdą między innymi elementy tak zwanego igreka - Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań, Centralnej Magistrali K Północ - wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta czy nowa linia Katowice – Kraków.
Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, na przykład Ostrołęka – Łomża – Giżycko, Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów czy Trawniki – Krasnystaw – Zamość.
Jakie kryteria oceny wykonawcy?
– W pierwszym etapie postępowania ramowego ocenialiśmy doświadczenie personelu. W ten sposób otrzymujemy wiarygodnych partnerów, krótszy czas postępowań, a przedsiębiorcy przewidywalność portfela zamówień. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. przy inwentaryzacjach środowiskowych CPK, pracach budowlanych na terenie Portu Solidarność czy usługach inżyniera kontraktu – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Zlecenia w ramach umowy ramowej będą dotyczyć: materiałów do decyzji środowiskowych, koncepcji programowo-przestrzennych, projektów i opracowań na potrzeby decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania nieruchomości, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych i dokumentacji służącej wyłonieniu wykonawców robót budowlanych.
– Przy umowach ramowych bardzo ważny jest dla nas dialog z wykonawcami i poznanie wzajemnych oczekiwań. Celem jest wspólne działanie, które z jednej strony daje nam możliwość sprawnego wyboru wykonawców, a z drugiej – szansę wykonawcom zbudowania wartościowego portfela zamówień w długim horyzoncie i w oparciu o jasno sprecyzowane kryteria – mówi Sławomir Kanik, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.
Jakie będą połączenia kolejowe do CPK?
Podpisana umowa na prace projektowe to jedna z kilku już umów ramowych procedowanych przez spółkę CPK. W ostatnich dniach został zawarty kontrakt z wykonawcami prac przygotowawczych na terenie planowanego Portu Solidarność.
Program inwestycji kolejowych CPK zakłada wybudowanie prawie 2000 km nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. Inwestycje kolejowe CPK umożliwią dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do dwóch i pół godziny. Według wcześniejszych zapowiedzi cały tak zwany komponent kolejowy CPK ma być gotowy do 2034 roku.
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw