Kolejny etap budowy CPK. Wybór firm projektujących "szprychy" kolejowe mega portu lotniczego

2022-07-27, 10:00

Kolejny etap budowy CPK. Wybór firm projektujących "szprychy" kolejowe mega portu lotniczego
Polska chce rozbudować koleje dużych prędkości i połączyć się w ten sposób z Ukrainą. Foto: Shutterstock/Marcin Kadziolka

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wyłoniła jedenastu wykonawców dokumentacji projektowej dla kolejowych inwestycji CPK. Szacowana wartość wszystkich zamówień to łącznie ponad siedem miliardów złotych. Jest to w tej chwili największa w Europie umowa ramowa na tego typu prace.

Celem przetargu było wybranie przedsiębiorstw, którym spółka przez 8 lat będzie mogła zlecać zadania projektowe. Wśród wytypowanych podmiotów znalazło się 11 konsorcjów zrzeszających najlepsze firmy projektowe z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.

 W zakres kolejowych prac projektowych wejdą między innymi elementy tak zwanego igreka  - Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań, Centralnej Magistrali K Północ - wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta czy nowa linia Katowice – Kraków.

Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, na przykład Ostrołęka – Łomża – Giżycko, Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów czy Trawniki – Krasnystaw – Zamość.

Jakie kryteria oceny wykonawcy?

– W pierwszym etapie postępowania ramowego ocenialiśmy doświadczenie personelu. W ten sposób otrzymujemy wiarygodnych partnerów, krótszy czas postępowań, a przedsiębiorcy przewidywalność portfela zamówień. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. przy inwentaryzacjach środowiskowych CPK, pracach budowlanych na terenie Portu Solidarność czy usługach inżyniera kontraktu – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Zlecenia w ramach umowy ramowej będą dotyczyć: materiałów do decyzji środowiskowych, koncepcji programowo-przestrzennych, projektów i opracowań na potrzeby decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania nieruchomości, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych i dokumentacji służącej wyłonieniu wykonawców robót budowlanych.

 – Przy umowach ramowych bardzo ważny jest dla nas dialog z wykonawcami i poznanie wzajemnych oczekiwań. Celem jest wspólne działanie, które z jednej strony daje nam możliwość sprawnego wyboru wykonawców, a z drugiej – szansę wykonawcom zbudowania wartościowego portfela zamówień w długim horyzoncie i w oparciu o jasno sprecyzowane kryteria – mówi Sławomir Kanik, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.

Jakie będą połączenia kolejowe do CPK?

Podpisana umowa na prace projektowe to jedna z kilku już umów ramowych procedowanych przez spółkę CPK. W ostatnich dniach został zawarty kontrakt z wykonawcami prac przygotowawczych na terenie planowanego Portu Solidarność.


Prędkości z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK Prędkości z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK

Program inwestycji kolejowych CPK zakłada wybudowanie prawie 2000 km nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. Inwestycje kolejowe CPK umożliwią dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do dwóch i pół godziny. Według wcześniejszych zapowiedzi cały tak zwany komponent kolejowy CPK ma być gotowy do 2034 roku.


Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK. źródło: CPK

 

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw


Polecane

Wróć do strony głównej