Dodatek węglowy. Sprawdź, jak, gdzie i kiedy złożyć wniosek

2022-08-17, 19:30

Dodatek węglowy. Sprawdź, jak, gdzie i kiedy złożyć wniosek
Jednorazowy dodatek węglowy wynosi 3 tys. zł i aby go otrzymać należy złożyć stosowny wniosek do gminy.Foto: Forum/Daniel Dmitriew

W środę weszły w życie przepisy o dodatku węglowym. Jest on przeznaczony dla gospodarstw domowych, w których głównym źródłem ogrzewania jest węgiel. Dla ubiegających się o te pieniądze nie ma kryterium dochodowego, czyli dostają je wszyscy uprawnieni bez względu na ich sytuację majątkową.  

Do każdego ogrzewanego własnym węglem gospodarstwa państwo dokłada 3 tys. zł. W sumie na wypłatę dodatku węglowego rząd przeznaczył ok. 11,5 mld zł.

Ustawa o dodatku węglowym

Dla kogo jest dodatek

Podpisana 11 sierpnia przez prezydenta Dudę ustawa o dodatku węglowym przewiduje dodatek w wysokości 3 tys. zł na gospodarstwo domowe, dla którego głównym źródłem ogrzewania jest: kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe - zasilane węglem kamiennym, brykietem lub pelletem, zawierającymi co najmniej 85 proc. węgla kamiennego.

Ważnym, właściwie podstawowym, warunkiem otrzymania dodatku węglowego będzie wcześniejszy wpis lub zgłoszenie źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. To powinno być wykonane do 1 lipca br.

Jak, gdzie i kiedy złożyć wniosek  

Aby otrzymać dodatek węglowy, nie trzeba być nawet obywatelem Polski. Mogą go również otrzymać cudzoziemcy mający legalne miejsce zamieszkania i przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioski trzeba składać w swojej gminie (właściwej ze względu na miejsce zamieszkania). Można to zrobić od 17 sierpnia do 30 listopada. Gmina będzie miała z kolei 30 dni na wypłatę dodatku. Wójt, burmistrz, prezydent miasta będą weryfikowali wnioski, w szczególności sprawdzali, czy nasz piec (lub inne główne źródła ogrzewania) jest wpisany do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).

Wnioski złożone po 30 listopada nie będą rozpatrywane. 

Wnioski można składać w urzędzie gminy lub miasta - osobiście lub za pośrednictwem poczty oraz online. Aktualne wzory pisma zamieszczamy poniżej, ale dostępne powinny być też w urzędzie gminy.

W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku węglowego przez internet wniosek ten musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelniony z wykorzystaniem profilu zaufanego.

Informację o przyznaniu dodatku otrzymamy bezpośrednio w urzędzie gminy lub mailowo.

Jakie dane są potrzebne do wniosku

Zgodnie z opublikowanym w środę rozporządzeniem we wniosku o wypłatę świadczenia trzeba będzie podać dane wszystkich domowników:

  • organ, do którego składany jest wniosek o dodatek węglowy,
  • imię, nazwisko,
  • PESEL,
  • obywatelstwo,
  • numer i seria dowodu osobistego,
  • miejsce zamieszkania,
  • numer rachunku bankowego, na który zostanie przekazana kwota dodatku węglowego,
  • dane osobowe (także numery PESEL) wszystkich osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego.
  • Wnioskodawca musi też zaznaczyć na liście główne źródło ogrzewania.

Czyli złożenie wniosku wymaga zebrania szczegółowych danych od wszystkich domowników.

Wniosek trzeba wypełnić uważnie. Za złożenie nieprawdziwych danych grozi odpowiedzialność karna.

Jednemu gospodarstwu domowemu przysługuje jeden dodatek węglowy. W przypadku złożenia wniosku przez więcej niż jednego członka gospodarstwa pieniądze będą przyznawane pierwszemu z wnioskodawców. Dlatego aby nie dochodziło do takich sytuacji, podajemy we wniosku dane wszystkich mieszkańców naszego gospodarstwa.

Eliminacja "podwójnych" wnioskodawców jest możliwa dzięki zamieszczeniu we wniosku szczegółowych danych o wszystkich domownikach.

Zgoda na wypłatę nie jest decyzją administracyjną, to automat. Natomiast gdy z jakiejś przyczyny lokalne władze nam odmówią, to muszą wydać decyzję w tej sprawie, co pozwala na odwoływanie się.

Wzór wniosku

W jaki sposób urzędy informują o przyznaniu dodatku

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku węglowego na wskazany adres poczty elektronicznej, o ile taki adres został wskazany we wniosku.

Jeśli nie wskażemy adresu poczty elektronicznej, urząd, odbierając od nas wniosek, musi poinformować nas o możliwości osobistego odebrania informacji o przyznaniu dodatku węglowego. Nieodebranie takiej informacji nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.

W ustawie zapisano, że dodatek węglowy nie przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz.U. poz. 1477).

Dalsze procedury

Dodatek wypłacany jest wnioskodawcy na rachunek, którego numer podał on we wniosku. Wypłata następuje w ciągu miesiąca od złożenia wniosku.

Czytaj także:

Jakkolwiek dodatek przeznaczony jest na zrekompensowanie rosnących cen węgla, wcale nie trzeba wydawać go na opał. Zresztą nikt nie będzie sprawdzał, co zrobiliśmy z tymi pieniędzmi.

Dodatek będzie zwolniony z podatku PIT. Nie będzie też mógł go zająć komornik.

polskieradio24.pl/PKJ

Polecane

Wróć do strony głównej