Modernizacja dworca Warszawa-Zachodnia. Kolejarze zapowiadają nowe utrudnienia od 19 grudnia

2022-12-15, 15:11

Modernizacja dworca Warszawa-Zachodnia. Kolejarze zapowiadają nowe utrudnienia od 19 grudnia
Ruch pociągów na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia będzie się odbywał jednym torem. Foto: Twitter/PKP PLK

Od 19 grudnia pasażerów kolei jadących przez Warszawę Zachodnią czekają zmiany, związane z kolejnym etapem przebudowy stacji. O połowę zmniejszy się liczba pociągów kursujących pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią przez Warszawę Śródmieście. Zmiany potrwają do 8 stycznia.

Jak wyjaśnił Karol Jakubowski z Polskich Linii Kolejowych, na ten czas z eksploatacji zostanie wyłączony jeden z torów linii podmiejskiej.

- Jest to spowodowane pracami, które będą realizowane na wysokości wiaduktu przy Warszawie Głównej, a efektem prac będą większe możliwości linii średnicowej. W przyszłości pojawi się możliwość przejścia pomiędzy linią dalekobieżną a podmiejską i na etapie pierwszym wykonane zostaną prace, które wymagają zmian ze względu na bezpieczeństwo w ruchu pociągów - powiedział Karol Jakubowski.  

Ograniczony ruch poociągów

Zastępca dyrektora do spraw rozkładów jazdy w PKP Polskie Linie Kolejowe, Krzysztof Grünke, powiedział, że ruch pociągów będzie się odbywał jednym torem. Jak mówił, układ będzie prowadzony w tak zwanym systemie paczkowym. Jak wyjaśnił, będą to cztery pociągu kierunku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia w kolejności jeden po drugim, następnie cztery pociągi po kolei w kierunku przeciwnym.

Przy wykorzystaniu części drugiego toru linii średnicowej na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Stadion będzie uruchomione połączenie wahadłowe, żeby umożliwić pasażerom skorzystanie z drugiej linii metra.

Po przeprowadzonych już pracach na stacji Warszawa Zachodnia pojawił się nowy, zadaszony peron ósmy. Obecnie na stacji jest dziewięć peronów, z czego sześć czynnych. Dojście do nich jest możliwe dzięki kładce. Częściowo jest też czynne przejście podziemne - na peron 1 i 2.

Modernizacja dworca - łatwiejsze łączenie podróży

Na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

Wartość całego projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynosi  2 miliardy złotych. Projekt będzie współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2023 roku.

Czytaj także:

IAR/PAP/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej