Trasa S12. Przybędzie ponad 30 kilometrów drogi

Drogowcy wybrali najkorzystniejsze oferty w przetargach na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S12. Ich łączna długość, to ponad 30 kilometrów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje podpisać umowy z wykonawcą w II kwartale tego roku. 

2023-03-01, 14:03

Trasa S12. Przybędzie ponad 30 kilometrów drogi
Węzeł Piaski Wschód w ciągu dróg S12 . Foto: Twitter/GDDKiA Lublin

Jak wyjaśnia GDDKiA umowa zostanie podpisana przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. 

Szczegóły planowanej inwestycji

Chodzi o dwa fragmenty trasy, między Piaskami a Dorohuczą. To prawie 10 kilometrów trasy oraz Chełmem a Dorohuskiem - to 23 kilometry drogi. Przetargi na wyłonienie wykonawców ogłoszono jesienią ubiegłego roku. W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy odcinka Piaski - Dorohucza wpłynęło 10 ofert, a najkorzystniejszą, opiewającą na 358 milionów złotych złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Oferta tej firmy, o wartości 1 miliarda złotych została również wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka Chełm - Dorohusk.

Odcinek Piaski - Dorohucza zaczynać będzie się na istniejącym węźle Piaski Wschód, który zostanie przebudowany w ramach planowanej budowy drogi S17 Piaski - Łopiennik. Nowa droga początkowo przebiegać będzie po północnej stronie obecnej drogi krajowej nr 12, następnie przetnie ją i od południa ominie Biskupice. Koniec odcinka planowany jest na wysokości Pełczyna.

Trasa przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego

REKLAMA

Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączono fragment o długości prawie 6 kilometrów na połączeniu odcinków Piaski - Dorohucza oraz Dorohucza - Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym drogowcy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Ogłoszono już przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla tego fragmentu trasy. 

Początek odcinka Chełm - Dorohusk zaplanowano w miejscowości Srebrzyszcze, gdzie "ekspresówka" przetnie istniejącą drogę krajową nr 12. Dalej trasa S12 przebiegać będzie po południowej stronie DK12. Ominie między innymi rezerwat przyrody Roskosz oraz miejscowość Pławanice. Za Teosinem, gdzie planowana jest budowa Miejsc Obsługi Podróżnych, przekroczy linię kolejową nr 7 relacji Warszawa - Dorohusk.

Bezpieczna trasa  

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planowanych jest 16 wiaduktów, 59 przejść dla zwierząt oraz węzeł drogowy Dorohusk.

Droga będzie realizowana w systemie "Projektuj i buduj", co oznacza, że zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie trasy, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na budowę, wybudowanie drogi oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

REKLAMA

Droga ekspresowa S12 między Piaskami a przejściem granicznym w Dorohusku będzie liczyć około 75 kilometrów. Dla obwodnicy Chełma o długości ok. 13,6 km Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi obecnie postępowanie dotyczące wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Uzyskanie tej decyzji umożliwi wykonawcy rozpoczęcie robót w terenie. Trwa też przetarg na wyłonienie wykonawcy S12 na odcinku z Dorohuczy do Chełma - to 22 kilometry trasy. Oferty wykonawców poznaliśmy 28 grudnia i obecnie trwa ich ocena.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej