Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu. GDDKiA: coraz bliżej ogłoszenia rozpoczęcia kolejnych inwestycji

2023-05-24, 09:45

Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu. GDDKiA: coraz bliżej ogłoszenia rozpoczęcia kolejnych inwestycji
Powstanie obwodnica Krosna Odrzańskiego.Foto: Shutterstock/Dewayne Flowers

Jesienią ubiegłego roku drogowcy oddali pierwszą z pięciu obwodnic realizowanych w województwie pomorskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Kierowcy korzystający z drogi krajowej numer 25 omijają już Brzezie. W przygotowaniu są obwodnice: Starogardu Gdańskiego, Sztumu, Człuchowa oraz Słupska i Kobylnicy. 

Obwodnica Brzezia ma około 4,5 kilometra długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach inwestycji przebudowano także 4 kilometry drogi krajowej numer 25 po obu stronach obwodnicy. Tak jak i pozostałe planowane do realizacji obwodnice spełnia podstawowe cele programu -  wyprowadzenie ruchu z centrum miejscowości, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i jego płynności. Pozostałe inwestycje na Pomorzu są w przygotowaniu.

Przetarg na obwodnicę Starogardu Gdańskiego

Obwodnica Starogardu Gdańskiego - kontynuowane są prace projektowe w zakresie koncepcji programowej. W 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i ma ustalony przebieg obwodnicy.

Jednojezdniowa trasa, o przekroju 2+1, ma długość  16 kilometrów. Powstanie na parametrach drogi klasy GP - główna ruchu przyspieszonego. W ciągu obwodnicy powstaną cztery węzły drogowe lub skrzyżowania: Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Na II kwartał 2024 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w systemie Projektuj i buduj.

Obwodnica Sztumu czeka na decyzję środowiskową

Obwodnica Sztumu - trwa już procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej. 30 września 2022 roku drogowcy złożyli  do Burmistrza Miasta i Gminy Sztum wniosek o wydanie decyzji, a w III kwartale tego roku spodziewają się ją uzyskać. Jako wariant preferowany wskazano przebieg rozpoczynający się na północy od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i zakończony włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 55 tuż za Sztumską Wsią.

Długość jednojezdniowej obwodnicy z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach, wynosi 10 kilometrów. Inwestycja obejmie również sześć skrzyżowań oraz infrastrukturę towarzyszącą. W pierwszej połowie roku 2025 GDDKiA planuje ogłosić przetarg na roboty budowlane. Drogowcy kontynuują prace projektowe w zakresie projektu budowlanego.

Obwodnica Człuchowa, Słupska i Kobylnicy

Obwodnica Człuchowa - projektanci pracują nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. W tej chwili trwa procedura wyboru wariantu przebiegu obwodnicy. Najwyżej punktowany w analizie wariant przebiega w ciągu drogi krajowej numer 22 po stronie południowej Człuchowa a w ciągu drogi krajowej numer 25 po stronie zachodniej. Swój przebieg w ciągu DK25 rozpoczyna przed miejscowością Nowosiółki, przecina istniejącą DK22 między Człuchowem a Jaromierzem i kończy się na węźle Nieżywięć w ciągu DK22 (początek obwodnicy Chojnic).

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej drogowcy planują  złożyć w trzecim kwartale tego roku, a pod koniec 2024 roku ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy obwodnicy w systemie Projektuj i buduj. Jednojezdniowa droga będzie miała długość około 20 kilometrów.

Obwodnica Słupska i Kobylnicy - projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. Początek planowanej drogi zlokalizowany jest na istniejącej południowej obwodnicy Słupska w ciągu S6, a koniec w okolicy miejscowości Bydlino na północ od miasta Słupsk. Jednojezdniowa trasa o długości  9 kilometrów przewidziana jest do realizacji w systemie Projektuj i buduj w latach 2025 - 2028. Zakończenie prac projektowych planowane jest na trzeci kwartał tego roku.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

 

Polecane

Wróć do strony głównej