Debata o transporcie kolejowym. "W momentach kryzysowych staje się on niezawodnym środkiem komunikacji"

Stabilność i odporność europejskiej infrastruktury kolejowej na kryzysy w kontekście wyzwań klimatycznych oraz kryzysów społeczno-gospodarczych i politycznych to temat przewodni debaty zorganizowanej w Brukseli przez Rail Forum Europe, przy współudziale Polskich Kolei Państwowych SA.

2023-05-24, 15:48

Debata o transporcie kolejowym. "W momentach kryzysowych staje się on niezawodnym środkiem komunikacji"
W Brukseli odbywa się debata dot. transportu kolejowego.Foto: Shutterstock

W dyskusjach w Parlamencie Europejskim wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, posłowie do Parlamentu Europejskiego, dyrektor wykonawczy CER Alberto Mazzola oraz Elżbieta Łukaniuk, członek gabinetu komisarz ds. transportu Adiny Valean. W swoim wystąpieniu wiceminister infrastruktury omówił znaczenie sprawnego transportu kolejowego w czasie trwającej rosyjskiej napaści na Ukrainę.

Kolej stała się kluczowa

- Koleje w momentach kryzysowych stają się w zasadzie jedynym niezawodnym środkiem komunikacji. To dzięki kolejom możliwe było przewiezienie obywateli Ukrainy z terenów ogarniętych wojną do bezpiecznych miejsc schronienia w całej Unii Europejskiej. Po zablokowaniu dotychczasowych szlaków logistycznych i przerwaniu łańcuchów dostaw to kolej stała się kluczowa - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Potrzeba stabilnego finansowania

- W trakcie prowadzonej rewizji europejskiej sieci transportowej TEN-T Polska zawnioskowała o włączenie szeregu linii kolejowych do sieci. Z sukcesem udało się utworzyć nowy europejski korytarz transportowy Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie, który będzie przebiegał wzdłuż wschodniej granicy Wspólnoty. Główną kolejową oś tych korytarzy stanowią szlaki Rail Carpatia oraz Rail Baltica, które w obecnej sytuacji geopolitycznej nabierają strategicznego znaczenia. Realizacja tych projektów stanowi inwestycję we wspólne bezpieczeństwo nie tylko Europy środkowo-wschodniej, ale całej Unii Europejskiej - dodał wiceminister Andrzej Bittel.

Jednocześnie zaznaczył, że niezbędne jest zapewnienie na poziomie UE stabilnego finansowania infrastruktury o znaczeniu strategicznym.

Czytaj także:

Znaczna część znajdujących się w Polsce linii kolejowych wchodzących w skład tego trójmorskiego korytarza bądź już została zmodernizowana, bądź zostanie zmodernizowana w nadchodzącym czasie.

- Realizowana polityka modernizacji linii kolejowych i inwestowania w sektor transportu kolejowego w Polsce przyniosła wymierne efekty w postaci dysponowania stabilną siecią, przygotowaną na wszelkie kryzysy o charakterze wojen czy problemów z zaopatrzeniem - podsumował wiceszef resortu infrastruktury.

PAP/IAR/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej