Wyzwania związane z wojną, inwestycje, konsolidacja branży. Ruszył III Kongres Rozwoju Kolei
Konsolidacja polskiej kolei oraz wyzwania po wybuchu wojny na Ukrainie. To przewodnie tematy Trzeciego Kongresu Rozwoju Kolei, który przed południem rozpoczął się na PGE Narodowym w Warszawie. Uczestnicy dyskusji poruszają także kwestie związane z cyfryzacją oraz inwestycjami.
2023-06-06, 14:28
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w przemówieniu inaugurującym Kongres podkreślił, że kolej nadal jest jednym z priorytetów rządu. Wskazał, że dowodem na to są prowadzone programy odbudowy infrastruktury kolejowej Kolej Plus, czy tak zwany program dworcowy. Wskazał też na program inwestycyjny największego państwowego przewoźnika PKP Intercity, który deklaruje, że do 2030 roku będzie dysponowała jedynie nowym lub zrewitalizowanym taborem.
Minister zadeklarował, że polska kolej nada będzie dofinansowywana.
Polska kolej z pomocą dla Ukrainy
Po wybuchu wojny na Ukrainie, polska kolej była pierwszym i często najważniejszym ogniwem ucieczki z terenów działań zbrojnych.
REKLAMA
Wojna u naszego wschodniego sąsiada i konieczność dostosowania struktury połączeń do intensywnego ruchu pomiędzy Polską a Ukrainą, to jedno z najważniejszych wyzwań, które stoi przed polskimi decydentami. Zwrócił na to uwagę ekspert transportowy Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Zwrócił on uwagę na "kapitalną" rolę kolei w transporcie wojennych uciekinierów. Podkreślił, że dziś kolej pełni równie strategiczną rolę w transporcie uzbrojenia, które jest niezbędne do prowadzenia działań wojennych.
Konsolidacja polskiej kolei
- Wojna pokazała nam, jak wiele jest do zrobienia chociażby na granicy polsko - ukraińskiej. Trwają prace po stronie ukraińskiej przy budowie tak zwanego wąskiego toru, dzięki któremu transport towarów na i z Ukrainy będzie szybszy i łatwiejszy - mówił Furgalski. Wskazał, że pezed wybuchem wojny w Polsce żyło około półtora miliona obywateli ukraińskich.
Drugim przewodnim tematem dzisiejszego kongresu jest konsolidacja polskiej kolei. Przepisy dotyczące tworzenia holdingu już są, ale jeszcze zbyt mało czasu upłynęło, by obserwować efekty ich wdrożenia. Konsolidacja w samej grupie PKP już nastąpiła. Natomiast z punktu widzenia pasażera, pożądanym zjawiskiem byłaby ściślejsza współpraca wszystkich przewoźników kolejowych, także tych miejskich. Zdaniem uczestników Kongresu, ważnym elementem konsolidacji stało się wprowadzenie wspólnego biletu.
- Premier Morawiecki: potrzebujemy współpracy i otwartego dialogu o branży kolejowej
- Polska kolej odporna na kryzysy. "Może być znakomitym środkiem transportu"
Eksperci wskazują jednak, że powinno się tę ideę rozszerzyć także na transport miejski tak, by zyskali na tym pasażerowie wracający z dalszych podroży, czy z dojazdów pociągiem do pracy i na jednym bilecie mogli dojechać w różne rejony danego miasta.
- Na kolei nie powinno być wroga, nie powinno być wroga w transporcie zbiorowym. My się musimy bić o rząd dusz, który korzysta z dróg ekspresowych, autostrad, na rzecz transportu zbiorowego - podsumował ekspert.
Aleksander Pszoniak/PR24/akg
REKLAMA