Via Carpatia na Podkarpaciu. GDDKiA wybrała wykonawcę bardzo trudnego odcinka

2023-11-08, 14:13

Via Carpatia na Podkarpaciu. GDDKiA wybrała wykonawcę bardzo trudnego odcinka
GDDKiA: inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą. Foto: GDDKiA/mat.pras.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę odcinka trasy S19 Lutcza - Domaradz. Zwycięzcą przetargu została firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Wartość kontraktu to ponad 1,4 mld zł. Jest to jeden z elementów międzynarodowej trasy Via Carpatia na Podkarpaciu.

Stopień trudności tej inwestycji, a co za tym idzie jej koszty wynikają z ukształtowania terenu. Drogowcy wskazują, że budowa podłoża jest bardzo skomplikowana i wymagająca dużego doświadczenia od firmy, która będzie prowadziła prace konstrukcyjne.

Tak zwane Karpaty Zewnętrzne są zbudowane ze skał nazywanych zlepieńcami, z piaskowców i łupków ilastych nazywanych także fliszem karpackim. Ukształtowanie ternu jest zróżnicowane - występują wzniesienia i doliny. Te drugie są w dużej części zalesione. Takie ukształtowanie terenu niesie za sobą ryzyko powstawania osuwisk. Dlatego też przy planowaniu przebiegu trasy wykonano szereg odwiertów, które umożliwiały lepsze poznanie budowy geologicznej. Drogowcy monitorowali także ten teren pod kątem powstawania osuwisk.

Budowa tunelu to wyzwanie

Największym wyzwaniem dla inżynierów będzie budowa dwunawowego tunelu. Będzie on miał długość prawie jednego kilometra. Ponadto powstanie szereg innych obiektów inżynierskich. Tunel powstanie pod górą Hyb. Jak informuje GDDKiA, w ciągu tej trasy powstaną także trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, jedna estakada, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.

Nowy odcinek będzie spełniać wszystkie standardy trasy ekspresowej. Droga będzie miała po dewa pasy ruchu w każdym kierunku i po jednym pasie awaryjnym. Powstanie nowy Obwód Drogowy, którego częścią będzie Centrum Zarzadzania Tunelami. W planach jest też budowa lądowisk dla helikopterów ratowniczych.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie także węzeł drogowy Domaradz. Będzie on zlokalizowany w miejscu skrzyżowania trasy  S19 z drogą wojewódzką numer 886. Powstanie też łącznik z drogą krajową numer 19 w miejscowości Lutcza.

Prace potrwają ponad 4 lata

Wykonawca prac będzie musiał stworzyć ostateczny projekt budowlany i wykonać zasadnicze prace. Będzie miał na to wszystko 53 miesiące. Wartość kontraktu wynosi 1 416 239 220 złotych. Przed GDDKiA jeszcze przyjęcie ewentualnych odwołań od wyników przetargu i kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli nie będzie zastrzeżeń, drogowcy będą podpisać umowę.

Międzynarodowa trasa Via Carpatia jest jednym z głównych szlaków transportowych w Unii Europejskiej. Została wpisana do europejskiej sieci transportowej TEN - T, która jest "kręgosłupem? transportowym UE.

W Polsce trasa będzie miała 700 kilometrów długości. W skład tego szlaku drogowego wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Na Podkarpaciu trasa ta będzie miała prawie 170 kilometrów długości.

Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza  – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne.
Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej