Główne bariery w prowadzeniu biznesu. Eksperci o nastrojach w polskich firmach

Rosnące koszty pracownicze były w styczniu br. największą barierą w prowadzeniu działalności - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

2024-01-17, 16:00

Główne bariery w prowadzeniu biznesu. Eksperci o nastrojach w polskich firmach
Eksperci prognozują ożywienie w krajowej gospodarce i odbicie po okresie stagnacji.Foto: Shutterstock/Pressmaster

W publikacji wskazano, że Miesięczny Indeks Koniunktury obrazujący nastroje przedsiębiorców, wyniósł w styczniu br. 101,2 pkt., co oznacza wzrost r/r o 6,3 pkt.

Przewaga nastrojów pozytywnych

Według zastępcy dyrektora PIE Andrzeja Kubisiaka, przewaga nastrojów pozytywnych w firmach oznacza, że "koniunktura gospodarcza w tym roku, zgodnie z prognozami niemal wszystkich profesjonalnych zespołów analitycznych, powinna przynieść ożywienie w krajowej gospodarce i odbicie po okresie stagnacji".

Czytaj także:

Z badania wynika, że największą barierą w prowadzeniu działalności były w styczniu rosnące koszty pracy, na co wskazało 70 proc. firm (o 3 pkt. proc. mdm.). Na drugim miejscu znalazły się rosnące ceny energii, (zaznaczyło to 61 proc. firm, czyli o 2 pkt. proc. więcej niż w grudniu). Natomiast trzecie miejsce zajęła niepewność sytuacji gospodarczej, na którą wskazało 56 proc. firm, co - jak wyliczył PIE - stanowi spadek o 8 pkt m/m.

Słabszy popyt na produkty

Mniej firm skarżyło się też na niedostępność pracowników (43 proc.; spadek o 7 pkt. proc.). Zmniejszył się też udział firm narzekających na rosnące koszty finansowania (28 proc.; spadek o 1 pkt. proc. mdm). Wskazano, że na takim samym poziomie pozostały wskazania na uciążliwość zatorów płatniczych (44 proc.) i niedostępność produktów (21 proc.).

Zobacz również:

"W styczniowym odczycie odnotowaliśmy także poprawę m/m wskaźnika wartości sprzedaży (wzrost o 3,9 pkt.) oraz nowych zamówień (wzrost o 9,9 pkt.), co może wynikać ze spadku inflacji, wzrostu wynagrodzeń i przewidywanej nieco większej skłonności konsumentów do zakupów, szczególnie w okresie przedświątecznym. Utrzymująca się wśród przedsiębiorców słaba ocena popytu na produkty i usługi nie wymusza zwiększania mocy produkcyjnych. Znajduje to wyraz w wartości tego komponentu, który od marca 2023 r. jest poniżej poziomu neutralnego (91,7 pkt. w styczniu br.)" - skomentowali autorzy badania PIE. 

REKLAMA

IAR/PAP/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej