Prawa konsumenta: co powinna zawierać umowa z dostawcą energii elektrycznej

2014-04-20, 08:01

Prawa konsumenta: co powinna zawierać umowa z dostawcą energii elektrycznej
Zawyżony rachunek za prąd można reklamować, ale najpierw trzeba podpisać dobrą umowę z dostawcą energii. Foto: Glow Images/East News

Źle naliczane kary, zawyżone rachunki, częste awarie, wyłączenia lub wadliwie działający licznik – to najczęstsze przyczyny reklamacji składanych przez odbiorców prądu. Jak się tego ustrzec?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Regulacji Energetyki radzą co powinna zawierać umowa zawierana z dostawcą energii elektrycznej, tak aby nie mieć kłopotów z egzekwowaniem swoich praw.

Nie podpisuj umowy na szybko

„Zaufałam temu człowiekowi – temu, co mnie zapewniał. Ponieważ nie pozwolił mi na czytanie umowy, sugerował cały czas, że bardzo się śpieszy, ma jeszcze kilka umów do podpisania. Była to środa w Wielkim Tygodniu przed Wielkanocą. Pomyślałam, że na pewno ma rodzinę i czekają go jeszcze inne obowiązki związane ze zbliżającymi się świętami – więc w tej sytuacji uległam, skoro powiedział, że przekazał mi wszystko”. - To przykład jednej ze skarg poszkodowanej konsumentki, która  celowo została wprowadzona w błąd by nieświadomie zmienić dostawcę prądu.

Uważaj na nowych akwizytorów oferujących zmianę dostawcy prądu

Z doświadczenia UOKiK wynika, że konsumenci najczęściej skarżą się na nieuczciwe praktyki podczas zawierania umowy w domu klienta.

Skargi dotyczą m.in. podszywania się pod obecnego sprzedawcę energetycznego. Poszkodowanymi są często osoby starsze, które były  przekonane, że wyłącznie "przedłużają umowę" lub "aktualizują starą".

O tym, że doszło do wprowadzenia w błąd, klienci orientują się dopiero, gdy dostają nową fakturę.

Obecnie UOKiK prowadzi 5 postępowań wyjaśniających w sprawach podejrzenia wprowadzenia w błąd przy zmianie dostawcy energii elektrycznej.

Umowa dotyczy dwóch spraw: sprzedaży i dystrybucji pradu

Kontrakty, które przedsiębiorcy energetyczni zawierają z konsumentami podlegają ścisłym wymogom określonym przez prawo.

Sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej są realizowane przez dwa odrębne podmioty.

Sprzedawca oferuje nam towar czyli prąd, a dystrybutor, który dysponuje siecią energetyczną, świadczy usługę dostarczenia energii.

Można zawrzeć dwie odrębne umowy

Konsument może zawrzeć dwie odrębne umowy: zakupu energii oraz usługi lub też podpisać umowę kompleksową.

Co powinna zawierać umowa o sprzedaży prądu

Warto wiedzieć, że każda umowa sprzedaży powinna regulować m.in. ilość i moc dostarczanej energii, cenę lub grupę taryfową oraz warunki wprowadzania ich zmian, informację o prawach konsumenta, w tym o sposobie wnoszenia skarg i rozstrzygania sporów a także odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy.

Co powinna zawierać umowa dystrybucyjna

Natomiast umowa dystrybucyjna powinna określać m.in. wybranego przez konsumenta sprzedawcę energii elektrycznej, sprzedawcę rezerwowego (na wypadek likwidacji lub upadłości sprzedawcy właściwego) oraz parametry jakościowe energii elektrycznej i standardy jakościowe obsługi odbiorców, oraz sposób ustalania bonifikat za ich niedotrzymanie.

Zawarłeś umowę w domu: masz 10 dni na odstąpienie

Po pierwsze: pamiętaj, że jeśli zawierasz umowę w domu, masz prawo do rezygnacji z niej bez ponoszenia dodatkowych kosztów w ciągu 10 dni. Przedsiębiorca energetyczny nie może utrudniać twojej decyzji.

Reklamacja powinna zostać rozpatrzona w ciągu 14 dni

Po drugie: jeśli stwierdzisz nieprawidłowości w rozliczeniach z przedsiębiorstwem energetycznym, możesz złożyć reklamację. Przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązane jest do jej rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi w terminie 14 dni, chyba że w umowie określony został inny termin.

W razie nieuwzględniania reklamacji konsument może zażądać od dystrybutora m.in. laboratoryjnego sprawdzenia urządzeń służących do pomiaru zużywanej energii. Jednak gdy ekspertyzy te nie wykażą nieprawidłowości, będzie musiał on pokryć ich koszty.

Masz prawo do bonifikat

Po trzecie: w przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi oraz parametrów jakościowych energii elektrycznej - przysługują bonifikaty w wysokości określonej w taryfie lub umowie. Reklamacje dotyczące tej kwestii rozpatrywane są w terminie 14 dni od zakończenia odpowiednich kontroli i pomiarów.

Na podstawie opracowania UOKiK, jk

Polecane

Wróć do strony głównej