Innowacje: Polska w ogonie Europy. Dlaczego jest tak źle?
Pod względem innowacyjności nasz kraj jest w ogonie Europy. W ostatnim rankingu Komisji Europejskiej zajęliśmy 24 miejsce. Źle wypada też udział prywatnego kapitału w finansowaniu projektów badawczo-rozwojowych. Jest to niespełna 1 proc. PKB.
2015-07-20, 09:37
Posłuchaj
- Innowacje to gorący temat. Tak jak w poprzedniej perspektywie funduszy europejskich takim słowem-kluczem była konkurencyjność, tak teraz są to innowacyjność, badania i rozwój. Samo zasypywanie pieniędzmi niewiele jednak może zmienić. To są procesy złożone, trwające lata - mówi Władysław Halbersztadt z Grupy Investin, jeden z koordynatorów Akademii Komercjalizacji.
Bariery utrudniające komercjalizację innowacji
Gość radiowej Jedynki zwraca uwagę na bariery utrudniające wprowadzanie innowacyjnych pomysłów na rynek i do produkcji.
- Po pierwsze po stronie twórców, innowatorów, wynalazców bardzo często nie ma wiedzy i doświadczenia biznesowego, które pozwalają dane rozwiązanie wprowadzić na rynek. Pewnego rodzaju mentalne bariery istnieją też po drugiej stronie szeroko rozumianego biznesu, a zwłaszcza inwestorów. W Polsce podmioty, instytucje, które dysponują kapitałem niechętnie inwestują w ryzykowne projekty. Tymczasem inwestowanie w innowacje polega na inwestowanie w pewną pulę rozwiązań, gdzie z góry godzimy się na to, że większość naszych zainwestowanych pieniędzy zostanie w pewien sposób stracona, określa się to mianem „kosztu utopionego”. Wymaga to pewnej świadomości i kultury inwestowania – podkreśla Władysław Halbersztadt.
Środki z UE nie pomogą?
Gość radiowej Jedynki wyraża obawy, co do tego, że w komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań, pomogą środki unijne z nowej perspektywy.
REKLAMA
- Na pewno za mało jest kapitału prywatnego inwestowanego w badania i rozwój. Tutaj niestety ten czynnik nadpodaży publicznego kapitału powoduje, że pieniądze prywatne wciąż są inwestowane w niedostatecznym stopniu. Pomocą byłby na pewno dobrze przemyślany system ulg i zwolnień podatkowych – uważa Władysław Halbersztadt.
Akademia Komercjalizacji jest inicjatywą, która zadebiutowała podczas tegorocznych Warsaw Innovation Days. Ze względu na duże zainteresowanie mają odbyć się kolejne cykle warsztatów i szkoleń.
Karolina Mózgowiec, awi
REKLAMA