Streżyńska: program Rodzina 500+ testem dla e-administracji
Szefowa resortu cyfryzacji Anna Streżyńska przedstawiała nowe zadania swojego resortu podczas spotkania „Perspektywy rozwoju Polski Cyfrowej na lata 2016–2020” zorganizowanego przez Krajową Izbę Gospodarczą oraz Business Centre Club.
2016-02-18, 19:42
Posłuchaj
Zapowiedziała, że projekt 500+ będzie testem dla nowej koncepcji przestawienia administracji oraz gospodarki na obrót bezpapierowy i bezgotówkowy; przy jego realizacji z sukcesem współpracujemy z bankami - powiedziała w czwartek szefowa resortu cyfryzacji Anna Streżyńska
Polska ”bezpapierowa” i bezgotówkowa
"Zadanie 500+ realizowane jest w strumieniu, który roboczo nazywamy „paperless, cashless Poland”, czyli plan przestawienia administracji państwowej oraz gospodarki na obrót bezpapierowy i bezgotówkowy" - mówiła Streżyńska.
Jak powiedziała, realizacja programu 500+ ma stanowić "rozpoznanie bojem, czy da się procedury związane z podstawowym interesem obywatela w całości przenieść do internetu."
E-administracja nie może się kończyć na e-formularzu
"Tutaj przekonaliśmy się, jak to naprawdę wygląda. Większość naszych usług kończy się na e-formularzu. Ciąg dalszy (...) nadal jest nieosiągalny. I to jest jeden z głównych naszych celów, które chcemy wdrożyć jeszcze w najbliższych miesiącach - do połowy roku w taki sposób, żeby upowszechnić e-tożsamość i uwierzytelnienie za pomocą różnych metod, także zaczerpniętych z rynku prywatnego na potrzeby realizacji usług e-administracji" - dodała.
Partnerem w cyfryzacji administracji są banki i następnie operatorzy komórkowi
Według Streżyńskiej przy realizacji 500+ administracja wspierana jest w "bezprzykładny i bardzo ciekawy" sposób przez banki. Jak dodała, liczy również na to, że kolejnym partnerem rynkowym, który będzie mógł wesprzeć procesy "odpapierowania" i "odgotówkowania" procedur administracyjnych i biznesowych będą operatorzy telekomunikacyjni.
Szefowa MC zaznaczyła, że w kontekście planu Morawieckiego, który stawia na innowacje, cyfryzacja jest postrzegana nie tylko jako kwestia techniczna, informatyzacja procedur państwowych, ale mechanizm transformacji. Samo Ministerstwo Cyfryzacji - jak dodała - ma odgrywać większą rolę w dalszych krokach informatyzacji państwa, m.in. poprzez opracowanie zasad i standardów informatyzacji administracji państwowej, ale też wykorzystanie doświadczeń biznesowych przy wdrażaniu usług e-państwa.
Cyfryzacja: wiele straconych pieniędzy na złe i niefunkcjonalne projekty
Zdaniem Streżyńskiej dotychczasowy wysiłek i środki włożone w cyfryzację państwa zostały w dużym stopniu zmarnotrawione. Jako przykłady niefunkcjonujących, kluczowych i kosztownych programów wskazała program pl.ID, który zakładał m.in. stworzenie elektronicznego dowodu osobistego oraz program e-zdrowie.
̶ Niefunkcjonujących, niedziałających, awaryjnych, źle wykonanych, za drogich projektów, które będą sprawiały kłopoty w następnych latach, ponieważ generują koszty, a nie przynoszą wartości dodanej dla obywateli czy przedsiębiorców jest znacznie więcej. Choćby e-PUAP, który jest chyba najbardziej awaryjnym mechanizmem w skali całej administracji i więcej nie działa niż działa, który ma udźwignąć usług publiczne - powiedziała Streżyńska, przypominając, że e-PUAP kosztował prawie 150 mln zł.
Źródło zwane Bagnem
Kolejnym źle funkcjonującym - jej zdaniem - projektem jest program Źródło, który służy do obsługi systemu rejestrów państwowych, a - jak mówiła - przez użytkowników nazywany jest często "Bagnem" ze względu na ciągłe awarie i błędy.
Streżyńska zapowiedziała też, że program operacyjny Polska Cyfrowa będzie bardzo poważnie przebudowany.
IAR, PAP, jk
REKLAMA