Przed Polską perspektywy rozwoju relacji handlowych z Afryką

W ostatnich trzech latach polski eksport do Afryki wzrósł o 25 proc., a obroty gospodarcze z krajami tego kontynentu sięgnęły blisko 5 mld USD – wynika z danych Ministerstwa Rozwoju. Resort chce zwiększyć liczbę przedstawicielstw w Afryce i podnieść skuteczność programu „Go Africa”.

2016-05-19, 11:51

Przed Polską perspektywy rozwoju relacji handlowych z Afryką
Przed Polską perspektywy rozwoju relacji handlowych Polski z krajami Afryki . Foto: Glow Images/East News

Perspektywy rozwoju relacji handlowych Polski z krajami Afryki oraz możliwości inwestowania na tym kontynencie były w czwartek jednym z tematów Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Uczestnicy debaty podkreślali, że XXI wiek będzie należał do Afryki, gdzie – wobec startu z niskiego poziomu – notowany jest wysoki wzrost gospodarczy, dynamicznie rozwija się klasa średnia, tworzą się społeczeństwa konsumpcyjne. Może to być szansa również dla polskich przedsiębiorstw.

- Mam nadzieję, że Polska będzie w jeszcze większym niż dotąd stopniu uczestniczyć w tym dynamicznym wzroście gospodarczym w krajach afrykańskich – powiedział wiceminister rozwoju Radosław Domagalski-Łabędzki, zapowiadając rozwijanie instrumentów efektywnego wspierania firm zainteresowanych działaniem na rynkach Afryki i Azji.

Rośnie eksport i import

Obecnie wartość polskich obrotów gospodarczych z krajami afrykańskimi zbliża się do 5 mld USD; rośnie zarówno eksport jak i import. - Pamiętajmy jednak, że nadal jest to niewielka część całości polskiego eksportu - niespełna 1,5 proc. Mamy pełną świadomość tego, że jest olbrzymi potencjał do wzrostu – wskazał wiceminister, podkreślając, że w relacjach gospodarczych z Afryką Polska startuje z niskiego poziomu.

Największym polskim partnerem handlowym na tym kontynencie jest Egipt, rosnące i perspektywiczne są także rynki Algierii i RPA, gdzie są już przykłady polskich inwestycji bezpośrednich. „Powinniśmy jednak szukać swoich szans również na innych rynkach, o najwyższym rozwoju gospodarczym, w tych państwach afrykańskich, które zajmują pierwszoplanowe pozycje w rankingach wzrostu” – zauważył Domagalski-Łabędzki.

Przekazywanie wiedzy o tym, jak robić biznes w Afryce

Jego zdaniem wśród najważniejszych zadań Ministerstwa Rozwoju oraz innych instytucji publicznych wspierających przedsiębiorstwa, eksport i inwestycje zagraniczne, jest przekazywanie firmom wiedzy m.in. o procedurach obowiązujących na danych rynkach, kulturze biznesu i praktyce prowadzenia działalności gospodarczej; brak tej wiedzy wiceminister uznał za jedną z największych barier, hamujących rozwój inwestycji w Afryce.

- Dzisiaj działa to w stopniu, który nas nie satysfakcjonuje, dlatego będziemy starali się dokonać pewnych zmian instytucjonalnych w sposobie funkcjonowania naszych WPHI (Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji, działające przy ambasadach i konsulatach – przyp. red.), będziemy chcieli na pewno zwiększyć naszą obecność w krajach Afryki – zapewnił wiceminister, dodając, że resort zamierza zmieniać formułę program promocyjnego „Go Africa” w taki sposób, by zwiększać jego efektywność.

Obecnie w Afryce działa kilka polskich przedstawicielstw handlowych (WPHI), niemal wyłącznie w krajach Afryki Północnej, a także w RPA. Ministerstwo Rozwoju chciałoby uruchomić placówki także w Afryce środkowej.

- Dostrzegamy ten problem (braku placówek – przyp. red.); w krajach Afryki równikowej również jest potencjalnie potężny rynek konsumencki dla polskich przedsiębiorstw, w związku z tym będziemy starali się zwiększać naszą instytucjonalną obecność tam; dlatego, że w ten sposób możemy istotnie zmniejszać ryzyko inwestycyjne dla polskich inwestorów – powiedział wiceminister Domagalski-Łabędzki.

Ma zwiększyć się też liczba misji gospodarczych do Afryki – jedna z nich jedzie w przyszłym tygodniu do Algierii, w tym roku planowanych jest też kilka kolejnych, do różnych krajów afrykańskich.

PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej