Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych rozważa współfinansowanie budowy Centralnego Portu Lotniczego

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) mógłby współfinansować budowę Centralnego Portu Lotniczego w Polsce - powiedział w środę na spotkaniu z dziennikarzami dyrektor generalny AIIB Yee Ean Pang.

2017-04-26, 18:54

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych rozważa współfinansowanie budowy Centralnego Portu Lotniczego
AIIB to nowa chińska inicjatywa. Ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych zdominowanych przez USA, jak Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy, oraz motorem inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju gospodarczego Chin. Należy do niego 70 państw, w tym Polska. . Foto: Glow Images/East News

− Moglibyśmy w przyszłości współfinansować projekt polegający na budowie Centralnego Portu Lotniczego, jeśli byłby on zgodny z polityką banku opartą na zasadzie łączenia kontynentów (tzw. interconnectivity), czyli miał silny komponent azjatycki, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją. Odbyliśmy kilka rozmów w tej sprawie z przedstawicielami rządu - powiedział Yee Ean Pang.

Jak dodał polski przedstawiciel w radzie dyrektorów AIIB Radosław Pyffel, AIIB mógłby być zainteresowany takimi projektami, jak Centralny Port Lotniczy, czy projektami infrastrukturalnymi, które łączą Europę z Azją. "Polska jest w takim miejscu, gdzie połączenia między Europą a Azją mogą być istotne" - podkreślił Pyffel.

Bank działa obecnie głównie na terenie Azji. Jak wskazał Pyffel, dzisiaj to właśnie tam koncentrują się jego główne projekty, "ale toczy się rozmowa w sprawie zaangażowania w krajach Azji wielu polskich firm z szeroko pojętej branży infrastrukturalnej”. „Takich rozmów odbyliśmy kilkanaście, zobaczymy, co z tego wyniknie” – powiedział Pyffel.

„Zachęcałem polskich partnerów do inwestowania w Azji, wyjaśniałem, jak AIIB może im w tym pomóc” – dodał dyrektor generalny AIIB.

Jak podkreślił Pyffel, bank ma również służyć polskiemu podatnikowi. „Zachęcam wszystkich chętnych, którzy mają pomysły jak tworzyć projekty zarówno w Azji, jak i Europie czy w Polsce, które są zgodne z wyznawaną przez bank zasadą interregionalności, by je zgłaszali” - powiedział. I dodał: "Zachęcam wszystkie polskie firmy do współpracy, bo dotąd obawiały się tego banku".

AIIB zainteresowany działalnością w Polsce

Yee Ean Pang zapowiedział, że AIIB "będzie zainteresowany rozszerzaniem działalności w Polsce".

Dodał, że gdy po 2020 roku finansowanie unijne dla Polski wygaśnie „silne zewnętrzne wsparcie” będzie bardzo ważne.

W AIIB pracuje obecnie ok. 100 osób. Docelowo ma ich być ok. 1 tys. Jak podkreślił Pyffel, to jest szansa dla Polaków, którzy mają doświadczenie w bankowości, finansach, zarządzaniu projektami. „Praca czeka w AIIB jeśli ktoś ma 8-15 lat doświadczenia w bankowości, finansach i inżynierii i mówi dobrze po angielsku. Dodał, że Polska zajmuje drugie miejsce, jeśli idzie o kraje, które zgłaszają aplikacje w banku. Wyprzedzili nas ostatnio Brytyjczycy.

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych oficjalnie rozpoczął działalność w styczniu 2016 roku. „Jesteśmy dopiero w fazie startu, ale w pierwszym roku działalności nasze zaangażowanie finansowe w Azji wyniosło 1,7 mld dolarów” – wskazał szef AIIB. Bank koncentruje się na projektach logistycznych, transportowych, energetycznych, ekologicznych. Powstał, by - jak wyjaśnił Yee Ean Pang - rozwinąć inwestycje infrastrukturalne w Azji.

AIIB to nowa chińska inicjatywa. Ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych zdominowanych przez USA, jak Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy, oraz motorem inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju gospodarczego Chin. Należy do niego 70 państw, w tym Polska.

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej