Mateusz Morawiecki: ponad 100 mld dol. na inwestycje infrastrukturalne w 10 lat. Na rzeki, autostrady, kolej, energetykę. Polska liczy na chińskie inwestycje

Polska w najbliższych 10 latach, a nawet w krótszym okresie, na inwestycje infrastrukturalne wyda ponad 100 mld dol. - zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki podczas Polsko-Chińskiego Forum „Pasa i Szlaku” do spraw Współpracy Infrastrukturalnej, odbywającego się w Warszawie.

2017-07-13, 18:43

Mateusz Morawiecki: ponad 100 mld dol. na inwestycje infrastrukturalne w 10 lat. Na rzeki, autostrady, kolej, energetykę. Polska liczy na chińskie inwestycje
Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, podczas Chińsko-Polskiego Forum Inwestycji i Infrastruktury Logistycznej, 13 bm. w Hotelu Regent w Warszawie. . Foto: PAP/Marcin Obara

Posłuchaj

Wicepremier Mateusz Morawiecki powiedział podczas otwarcia, że Polska może być pośrednikiem w handlu nie tylko ze wschodu na zachód, ale także na linii północ - południe./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

 Chodzi o wydatki na żeglowność rzek, autostrady, kolej, Centralny Port Komunikacyjny i energetykę.

- To ogromna szansa dla Polski i chińskich firm, żebyśmy razem kształtowali rzeczywistość gospodarczą między naszymi krajami - powiedział wicepremier Morawiecki, otwierając w czwartek polsko-chińskie Forum Pasa i Szlaku ds. współpracy infrastrukturalnej.

100 mld dolarów zostanie przeznaczonych w Polsce na rzeki, autostrady, kolej, Centralny Port Komunikacyjny i energetykę

Wyjaśnił, że chodzi o inwestycje związane z żeglownością rzek, wydatki na autostrady, na kolej, w tym szybką, Centralny Port Komunikacyjny oraz inwestycje energetyczne.

"Zapraszamy chińskich partnerów. Umożliwiliśmy pierwszych kilka zakupów polskich firm przez chińskie firmy. Jesteśmy jednym z najbardziej otwartych na inwestorów chińskich krajów w Europie. Chcemy tę współpracę poszerzać. Z mojej strony deklaruję, że na zasadzie obustronnych korzyści możemy doprowadzić do pogłębionej współpracy handlowej, inwestycyjnej, infrastrukturalnej i gospodarczej" - mówił podczas forum.

Polska liczy na współpracę z Chinami

Wicepremier Morawiecki przypomniał, że Polska rozbudowała swój terminal kontenerowy w Gdańsku i ma największy głęboki terminal zdolny do przyjmowania największych kontenerowców na świecie. Wyjaśnił, że stało się tak dzięki inwestycji Polskiego Funduszu Rozwoju w ciągu ostatniego półtora roku. "Możemy zaprosić już największe chińskie statki oceaniczne do Polski(...), żeby z północy Polski na południe Europy(...) komunikacyjny szlak handlowy przebiegał przez Polskę".

Morawiecki podkreślił, że forum jest niezwykle ważnym wydarzeniem, które pozwoli pogłębiać coraz lepiej rozwijającą się współpracę między Polską a Chinami. Zwrócił uwagę, że jesteśmy na takim etapie rozwoju naszych gospodarek, żeby na dużo wyższym poziomie niż do tej pory skorzystać z wzajemnej współpracy. "Dzisiaj współpraca polsko-chińska (...) sprowadza się do handlu, eksportu i importu, który jest w proporcji 1:11, mniej więcej. 11 razy więcej importujemy z Chin niż eksportujemy do Chin" - powiedział Morawiecki. Dodał, że Polsce zależy, żeby tę współpracę zwiększać.

Wicepremier Morawiecki przypomniał, że Polska nie tylko leży na Szlaku Jedwabnym, ale "my również odbudowujemy teraz połączenia Północ-Południe, co powodowałoby, że przy Jedwabnym Szlaku wchodziłby on nie tylko w serce Europy, gdzie Polska leży (...), ale jednocześnie można by skorzystać z czegoś, co my nazywamy Szlakiem Bursztynowym. To połączenie Północnej Europy i Południa Europy, Bliskiego Wschodu (...) i Północnej Afryki" - wskazał Morawiecki.

W Chińsko-Polskim Forum Inwestycji i Infrastruktury Logistycznej Pasa i Szlaku biorą udział zarówno przedstawiciele chińskiego biznesu, jak i polskich branż budowlanej, logistycznej, lotniczej i kolejowej.

Jeszcze w tym roku decyzja ws. CPK

Wicepremier Morawiecki mówił niedawno, że jeszcze w tym roku, a nawet szybciej - tego lata czy jesieni - może zapaść decyzja dotycząca lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jak powiedział wówczas, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest "kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych 10 latach".

Pytany o koszty powstania CPK, powiedział wtedy, że "najbardziej optymistyczne obliczenia mówią o 20-22 mld zł". "Zakładamy konserwatywnie 30, 33, 35 mld zł rozłożone na wiele lat, również z udziałem inwestorów prywatnych. Chcemy tutaj współpracować z dużymi dostawcami, wykonawcami tego typu projektów. Być może amerykańskimi, być może chińskimi, ale również zachodnioeuropejskimi. I z udziałem naszych wykonawców" - mówił Morawiecki.

Ruszyło polsko - chińskie forum gospodarcze

W Warszawie rozpoczęło się Polsko-Chińskie Forum „Pasa i Szlaku” do spraw Współpracy Infrastrukturalnej. Głównym tematem są

REKLAMA

Wicepremier Mateusz Morawiecki powiedział podczas otwarcia, że Polska może być pośrednikiem w handlu nie tylko ze wschodu na zachód, ale także na linii północ - południe. Dzięki temu jedwabny szlak mógłby dotrzeć nie tylko do Europy Środkowej, ale także na południe kontynentu, Bliskiego Wschody czy Północnej Afryki.

Minister rozwoju i finansów dodał, że polskie i chińskie firmy mogą uczestniczyć w modernizacji polskiej gospodarki. Polska w najbliższych 10 latach na inwestycje infrastrukturalne ponad 100 miliardów dolarów.

Marszałek Sejmu, Marek Kuchciński zwrócił uwagę, że Polska jest częścią Unii Europejskiej, ale jest także otwarta na współpracę z innymi partnerami. Szefowi polskiego parlamentu chodziło między innymi o współpracę w formacie „16+1” czyli w grupie państw Europy Środkowo-Wschodniej z Chinami.

Wcześniej chińska delegacja spotkała się w Sejmie z jego marszałkiem Markiem Kuchcińskim. Obie strony podpisały memorandum o współpracy. Szef chińskiego parlamentu spotkał się również z premier Beatą Szydło.

REKLAMA

Chińskie władze wesprą własne firmy inwestujące w polską infrastrukturę

Chińskie władze dają zielone światło swoim firmom na zaangażowanie w polskie inwestycje infrastrukturalne.

Przewodniczący chińskiego parlamentu Zhang Dejiang (czyt. Dżang De Dziang) podczas otwarcia warszawskiego forum „Pas i Szlak” powiedział, iż chińskie władze będą zachęcać przedsiębiorców do większego zaangażowania w budowę polskiej infrastruktury kolejowej, drogowej czy lotniczej.

− Strona chińska będzie zachęcać silnych i godnych zaufania przedsiębiorców do udziału w inwestycjach infrastrukturalnych obejmujących drogi, koleje, porty, lotniska czy magazyny. Mam nadzieję, że strona polska wprowadzi udogodnienia w przetargach i pozwoleniach na prace - powiedział.

Zhang Dejiang przypomniał również, że Polska od 12 lat pozostaje największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, zaś "Chiny stają się największym partnerem handlowym Polski w Azji". "W 2016 roku wartość obrotów handlowych obu krajów wyniosła 17,6 mld dol. Inwestycje niefinansowe Chin w Polsce w wzrosły do 370 mln dol., głównie w takich obszarach jak produkcja maszynowa, czysta energia, biomedycyna, informatyka i telekomunikacja" - powiedział Zhang Dejiang. Dodał, że dzięki tej współpracy powstało 15 tys. miejsc pracy.

IAR, PAP, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej