Black Friday i Cyber Monday nakręcają branżę e-commerce

Black Friday i Cyber Monday, a więc dni wielkich wyprzedaży w sklepach, są świętem nie tylko konsumentów, ale też sprzedawców. Te dni generują, według szacunków, obroty na poziomie 50 miliardów dolarów na całym świecie. O rynkowym oddziaływaniu weekendu przecen i o kondycji polskiej branży sprzedaży internetowej mówił w radiowej Jedynce ekspert branży e-commerce, Łukasz Kiczma.

2017-11-27, 17:11

Black Friday i Cyber Monday nakręcają branżę e-commerce
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Posłuchaj

Z Łukaszem Kiczmą, ekspertem rynku e-commerce rozmawia Justyna Golonko z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia
+
Dodaj do playlisty

Ekspert mówił, że obecnie 2/3 tych obrotów generuje sam Black Friday, a więc dzisiejszy Cyberponiedziałek pod tym względem jeszcze raczkuje. Widać jednak, że cały "czarny weekend" stale zyskuje na popularności, także w Polsce.

Łukasz Kiczma mówił, że w czasie Cyberponiedziałku możemy zaoszczędzić od kilkunastu do nawet 30 procent, w zależności od produktu.

W sieci przy zakupach większe prawa niż normalnie

Gość Jedynki przypomniał, że kupując w sieci mamy większe prawa niż przy zakupach w sklepie stacjonarnym. Chodzi głównie o możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez konieczności podawania przyczyny.

Ekspert zwracał też uwagę na kwestię bezpieczeństwa i radził, by zawsze sprawdzać, czy połączenie ze sklepem jest szyfrowane (SSL).

REKLAMA

Polska branża e-commerce rośnie

W kontekście Cyberponiedziałku gość Jedynki był pytany o kondycję polskiej branży e-commerce. Jak wskazywał Łukasz Kiczma, rozwija się ona dość dynamicznie, w tempie kilkunastu procent rośnie. W tym roku wartość rynku została oszacowana na około 40 miliardów złotych, a w 2020 roku ma to być już 60-65 miliardów.

Ekspert dodał, że Polacy najchętniej kupują w sieci odzież, książki oraz sprzęt RTV i AGD. Szacuje się, że w Polsce konsumenci rocznie średnio wydają w internecie od 200 do 600 euro. Na tle Europy wypadamy zatem dość blado - klienci z Wielkiej Brytanii czy Niemiec wydają na te cele średnio około 1200 euro.

Zdaniem Łukasza Kiczmy jednym z głównych zadań właścicieli sklepów internetowych w Polsce jest przekonywanie klientów, że kupowanie u nich jest równie bezpieczne jak w sklepach stacjonarnych. Chodzi o pokazywanie, że w branży wiele się zmieniło - działają systemy szybkich płatności, transakcje są bezproblemowe, a w sieci można łatwo sprawdzić opinie o danym e-sklepie.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Justyna Golonko, md

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej