Chatboty wkraczają do handlu, ale jeszcze im nie ufamy

21 proc. konsumentów miało okazję korzystać z usług głosowych lub tekstowych asystentów podczas zakupów w sieci. Nazywa się to handlem konwersacyjnym. A jakie ten handel ma znaczenie dla przeciętnego konsumenta w radiowej Jedynce wyjaśnia Tomasz Matusiak z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia. 

2018-06-21, 15:10

Chatboty wkraczają do handlu, ale jeszcze im nie ufamy
Z badań wynika, że handel konwersacyjny nie rozwinął jeszcze swojego potencjału.Foto: shutterstock

Posłuchaj

Handl konwersacyjny i jego znaczenie dla przeciętnego konsumenta - o tym w radiowej Jedynce w materiale Tomasza Matusiaka z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
+
Dodaj do playlisty

Handel konwersacyjny jest kolejnym etapem rozwoju technologii cyfrowych. Ten trend w sprzedaży detalicznej oparty jest na rozmowie kupujących z ludźmi lub chatbotami, czyli automatycznymi asystentami opartymi na sztucznej inteligencji, a w celu większego zindywidualizowania obsługi można również łączyć obie te opcje. Firmy wykorzystują chatboty m.in. do potwierdzania zamówień, powiadamiania o wysyłkach i dostawach oraz rozwiązywania problemów związanych z obsługą klienta.

Firma Mastercard zaprezentowała raport o możliwościach jakie daje handel konwersacyjny. Badania wykazały, że aż 87 proc. amerykańskich konsumentów słyszało o głosowych asystentach a 66 proc. korzystało z ich usług. 

- Handel konwersacyjny to kolejną funkcjonalność, którą możemy spotkać w internecie i w e-commerce. System jest w stanie przewidywać i prognozować nasze zachowania. Jest kilka firm, które wiedzą o każdej transakcji, którą wykonaliśmy w internecie - mówi dr. Szymon Wierciński z Akademii im. Leona Koźmińskiego. 

Kacper Kania, specjalista ds. rozwiązań IT wyjaśnia, że funkcjonalność polega na tym, że dla czatbota zbudowany jest typowy zestaw pytań i odpowiedzi. Jest to schematyczne i użytkownik nie może wpisać dowolnej wiadomości. Po wybraniu wiadomości od razu generowana jest odpowiedź.

REKLAMA

Z badań wynika, że handel konwersacyjny nie rozwinął jeszcze swojego potencjału. Wielu konsumentów ma wątpliwości co do bezpieczeństwa tych technologii.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Tomasz Matusiak, kw

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej