Wraca kultowe piwo. To praszczur Żubra

Piwo Dojlidy, popularne w latach 90., wróciło do sprzedaży w wersji Classic. Napój można będzie kupić tylko w jednej sieci sklepów. "Powrót marki to ukłon w stronę piwowarskich tradycji i przypomnienie smaku piwa, które przez dekady towarzyszyło piwnym wyborom wielu osób" - oznajmiła Kompania Piwowarska.

2025-10-21, 10:14

Wraca kultowe piwo. To praszczur Żubra
Browar Dojlidy Białystok. Foto: Piotr Mecik/East News

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Dojlidy Classic powraca w wersji retro: Piwo, które w latach 90. XX wieku cieszyło się ogromną popularnością, wraca na rynek jako jasny, pełny lager o zawartości alkoholu 5,0%.
  • Tradycja z Białegostoku: Nowa wersja trunku jest warzona w historycznym Browarze Dojlidy, należącym do Kompanii Piwowarskiej, a receptura została opracowana we współpracy z lokalnymi browarnikami, aby wiernie oddać klasyczny smak.
  • Przodek Żubra: Piwo Dojlidy Żubr (czasem z dopiskiem np. Żubr Beer lub Żubr Extra Quality) było marką lokalną, warzoną w Browarze Dojlidy w Białymstoku – w XXI wieku zostało przekształcone w markę Żubr

Dla wielu miłośników złotego trunku piwo Dojlidy Classic jest symbolem lat 90. XX wieku. Po latach nieobecności, ten jasny i pełny lager ponownie trafił na półki sklepowe. Powrót ten, zorganizowany przez właściciela marki, Kompanię Piwowarską S.A., jest wyraźnym nawiązaniem do historycznego dziedzictwa białostockiego browarnictwa.

Jak Żubr stał się królem puszczy... i rynku piwa

Historia transformacji lokalnego piwa Dojlidy Żubr w ogólnopolskiego giganta.

Lata 90.

🍺 Regionalna marka "Dojlidy Żubr"

Piwo było marką lokalną, warzoną w Browarze Dojlidy w Białymstoku. Było silnie zakorzenione w regionie Podlasia i Puszczy Białowieskiej.

2003 rok

🤝 Moment przełomowy: Przejęcie przez Kompanię Piwowarską

Kompania Piwowarska nabyła większościowy pakiet udziałów Browaru Dojlidy i podjęła strategiczną decyzję, aby to właśnie Żubr stał się marką promowaną w całej Polsce.

Po 2003 roku

📈 Transformacja w markę narodową

Piwo wprowadzono na rynek pod skróconą nazwą "Żubr". Dzięki ogromnym inwestycjom w marketing (w tym słynne reklamy z humorem o "strażniku puszczy"), Żubr bardzo szybko stał się jedną z najlepiej sprzedających się marek piwa w Polsce.

W efekcie, dzisiejszy Żubr – jeden z liderów polskiego rynku – jest bezpośrednią kontynuacją, rozwinięciem i ogólnopolską wersją piwa Dojlidy Żubr z lat 90.

"Piwna klasyka powraca – Dojlidy Classic ponownie dostępne na rynku. Po latach nieobecności na rynek wraca Dojlidy Classic – jasne, pełne piwo, które w latach 90. cieszyło się dużym uznaniem wśród miłośników klasycznych lagerów. Powrót marki to ukłon w stronę piwowarskich tradycji i przypomnienie smaku piwa, które przez dekady towarzyszyło piwnym wyborom wielu osób” – oznajmiła Kompania Piwowarska w oficjalnym komunikacie.

Historia Browaru Dojlidy, który nierozerwalnie związany jest z marką piwa, sięga 1768 roku. Wówczas, z inicjatywy wpływowego hetmana wielkiego koronnego Jana Klemensa Branickiego, w Dojlidach założono pierwszy zakład piwowarski, który stał się fundamentem dzisiejszego browaru.

Mimo burzliwej historii, Browar Dojlidy w Białymstoku nieprzerwanie produkował złocisty trunek, który cieszył się uznaniem. Marka piwa "Dojlidy" przeżywała swój największy rozkwit i popularność w okresie transformacji ustrojowej, czyli w latach 90. XX wieku, stając się jednym z najchętniej kupowanych lagerów w kraju. W tym okresie browar działał prężnie, zanim doszło do zmian własnościowych.

Dojlidy Classic: powrót do korzeni?

Nazwa piwa jest bezpośrednim nawiązaniem do historycznej linii produktów z Browaru Dojlidy i ma na celu podkreślenie powrotu do klasycznej receptury.

"Dojlidy"

Przez dziesięciolecia nazwa "Dojlidy" była główną marką regionalną, pod którą Browar (założony w 1768 roku) sprzedawał swoje produkty, takie jak:

Dojlidy Żubr

Dojlidy Pils

Dojlidy Gotyckie

Dojlidy Mocne

"Classic"

Dodatek "Classic" sugeruje, że jest to wznowienie (lub inspiracja) najbardziej rozpoznawalnej wersji piwa jasnego pełnego z lat 90. i wczesnych 2000., czyli z okresu największej popularności browaru.

Piwo o nazwie "Dojlidy Classic" z ekstraktem 10,5% wag. i alkoholem 5,0-5,5% było już obecne w ofercie przed przejęciem browaru przez Kompanię Piwowarską.

Podsumowując: Dojlidy Classic to nazwa, która czerpie zarówno z historycznej tożsamości browaru (Dojlidy), jak i z konkretnego produktu, który zyskał status kultowego wśród piwoszy z lat 90. (Classic).

Koniec szerokiej dystrybucji klasycznej wersji piwa nastąpił po przejęciu Browaru Dojlidy przez Kompanię Piwowarską S.A. w 2003 roku. Po tej transakcji, produkcja w białostockim zakładzie została skoncentrowana głównie na strategicznych markach Kompanii, przede wszystkim na Żubrze, który z czasem stał się jednym z najlepiej sprzedających się piw w Polsce. Marka Dojlidy została wówczas wycofana lub jej promocja i produkcja drastycznie ograniczona i zmieniona.

Współczesny powrót ma stanowić naturalne przedłużenie historycznej tradycji. Dojlidy Classic jest inspirowany historyczną recepturą Browaru Dojlidy, która ma „łączyć w sobie głęboki smak, lekkie orzeźwienie oraz wyraźne nuty chmielu i słodu”. Nowa receptura, która ma możliwie wiernie odtworzyć charakter pierwotnego piwa, została opracowana we współpracy z piwowarami pracującymi w Browarze Dojlidy.

🤔 Jak smakuje "nowe-stare" piwo? Czego się spodziewać?

Powroty "retro" marek bywają zdradliwe – nasze wspomnienia często idealizują smak. Czego więc realnie spodziewać się po Dojlidy Classic? Pamiętaj, że w latach 90. lagery były inne niż dziś – często miały wyraźniejszą goryczkę i mocniejsze nuty słodowe. Nowa receptura, choć "inspirowana" historią, jest warzona na nowoczesnym sprzęcie. Najlepiej podchodzić do niego z ciekawością, a nie z oczekiwaniem, że będzie smakował identycznie jak w 1995 roku.

Piwo Dojlidy Classic to jasne, pełne piwo typu lager, o standardowej zawartości alkoholu wynoszącej 5,0% objętości. Wprowadzenie na rynek ma charakter selektywny i ograniczony: Dojlidy Classic jest dostępne wyłącznie w sieci sklepów Żabka. Konsumenci mogą je kupić w opakowaniach o pojemności 500 ml – zarówno w butelkach, jak i puszkach.

Czytaj także:

Źródło: Kompania Piwowarska/Michał Tomaszkiewicz

Polecane

Wróć do strony głównej