UOKiK zmusił banki do zwrotu pieniędzy

Banki zaczęły zwracać klientom pieniądze. Do oddania mają nawet kilkaset milionów złotych.

2018-09-06, 19:41

UOKiK zmusił banki do zwrotu pieniędzy
zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock

Posłuchaj

Jak i dlaczego banki zostały przez UOKiK zmuszone do zwrotu pieniędzy klientom, o tym w audycji Marcina Jagiełowicza z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia w radiowej Jedynce.
+
Dodaj do playlisty

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - te nie informowały skutecznie m.in. o zmianach w opłatach czy prowizjach.

Klienci muszą jednak sami wystąpić do banków o zwrot

Banki wywiesiły w tej sprawie białą flagę choć uważają, że regulacja to absurd. I jeszcze - nie absurdalna - a najpoważniejsza sprawa: żeby bank wypłacił pieniądze, klient najczęściej musi się o sprawę zatroszczyć sam.

Klienci nie wiedzieli o zmianie opłat

Na kontach klientów pojawiły się pierwsze zwroty.  Chodzi na przykład o zmiany w tabelach opłat i prowizji, które zdaniem UOKIK były przekazywane klientom banków nieskutecznie.

− Konsumenci bardzo często nie wiedzieli, że nastąpiła zmiana opłat i prowizji - mówi Krzysztof Lehmann z UOKIK.

REKLAMA

Zdaniem Urzędu, powiadomienia w bankowości internetowej mogą być teraz dowolnie zmieniane. Są też usuwane przez bank w momencie rozwiązania umowy. Powinny być dostarczone na trwałym nośniku - takim jak pendrive, papier czy płyta CD. Albo przez zupełnie zmieniony system e-bankowości.

Banki bronią się przed zarzutami 

− To absurd, ocenia mówi Tadeusz Białek ze Związku Banków Polskich.

− Klienci nie ponieśli żadnej szkody, nie chcę używać mocnych słów, ale jest to wymysł, że informacja umieszczana w bankowości elektronicznej jest nieustannie zmieniana – nic takiego się nie dzieje. Ale dla „świętego spokoju”, banki zgodziły się, że zmienią tę praktykę, mówi Tadeusz Białek.

REKLAMA

Bankowcy zarzucają urzędowi zbyt rygorystyczną wykładnię unijnych przepisów, a ten powołuje się na casus austriackiego banku, w sprawie którego głos zabrał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Teraz banki głowią się nad nowymi rozwiązaniami w e-bankowości. Nie wykluczają na przykład technologii blockchain. Jedno jest pewne: koszty będą liczone w milionach złotych.

Nowe technologie będą kosztować banki kilkaset milionów złotych

− Te kwoty mogą sięgać nawet kilkuset milionów złotych, stąd banki wprowadzając tę technologię, będą się zastanawiały, jak wykorzystywać je w innych obszarach, mówi gość radiowej Jedynki. 

Banki muszą zwracać pieniądze z jeszcze jednego powodu 

Kolejne miliony będzie kosztowało oddanie klientom różnic wynikających ze zmian wprowadzonych do oferty. Najczęściej trzy lata wstecz.

REKLAMA

BZ WBK zwraca swoim klientom pieniądze na zasadzie ryczałtu. W większości przypadków bank może powiadomić klientów mailem czy smsem i oczekiwać, że sami stawią się w placówce.

W przypadku większości banków, klienci muszą sami się do nich zwracać, konsumenci nie mogą liczyć, że bank sam wypłaci im rekompensatę. 

UOKIK deklaruje, że klienci mogą też sami występować przeciwko bankom.

Marcin Jagiełowicz, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej