Nasze firmy coraz śmielej patrzą za granicę

Biura handlowe PAIiH, izby gospodarcze, kredyty eksportowe i wiele innych - system wspierania rodzimych inwestycji za granicą stale się rozwija i zmienia. Temu tematowi poświęcony był dzisiejszy briefing prasowy, zorganizowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przy współudziale Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

2018-10-16, 19:15

Nasze firmy coraz śmielej patrzą za granicę
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Posłuchaj

Nasze firmy coraz śmielej patrzą za granicę (Dariusz Kwiatkowski/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Feerum S.A.  to firma, która bierze udział  w programie "Go Africa". Realizuje inwestycje w Tanzanii budując silosy do przechowywania ziarna kukurydzy, które mogą pomieścić  około 200 tysięcy ton. Program finansowany jest w pełni przez państwo za pośrednictwem Banku  Gospodarstwa Krajowego.

- To jest klucz do prowadzonych przez nas działań eksportowych na rynku afrykańskim, dlatego, że większa część krajów Afryki, w tym pasie geograficznym, w którym działamy, a więc Tanzania i kraje subsaharyjskie, nie posiada własnych środków, aby realizować tego typu inwestycje chroniące żywność. W naszym przypadku Tanzania otrzymała pożyczkę od rządu polskiego i dzięki temu polskie firmy mogą brać udział w realizacji inwestycji. Zajmuję się  Bank Gospodarstwa Krajowego płacąc nam jako spółkom na terenie kraju - wyjaśnia Daniel Janusz, prezes firmy FEERUM S.A., który uczestniczył w briefingu  zorganizowanym przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii  przy współudziale Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Spółka FEERUM od 2013 roku jest notowana na giełdzie. Obecnie eksportuje 50% wytworzonych  produktów. Projekt tanzański wart jest ponad 33 mln dolarów, ma być zrealizowany do grudnia 2019 roku. Obiekty przechowalnicze w Tanzanii będą wykonane pod klucz i oddane do eksploatacji. Spółka ma swój oddział w Afryce. Na wykonywanie prac uzyskała licencję , tak zwaną "jedynkę" określającą najwyższy poziom kwalifikacji przy pracach budowlanych. Na miejscu są należące do przedsiębiorstwa maszyny budowlane i  węzły betoniarskie. Zadanie realizuje kilkudziesięcioosobowa załoga. Prace są zaawansowane na poziomie 50%.

- Zreformowaliśmy instytucjonalny system  wsparcia eksportu , zmieniając sposób działania Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu - podkreśla Jadwiga Emilewicz - minister Przedsiębiorczości i Technologii. Zmiany dotyczyły placówek zagranicznych, które obecnie nie są już reprezentacjami dyplomatycznymi, ale stały się komercyjnie nastawionymi, działającymi już  w 60 krajach biurami handlowymi,  obsługującymi na co dzień przedsiębiorców. Dostarczają niezbędnych informacji, ale też budują relacje business to business, znajdują kontrahentów i to się sprawdza, w dużej mierze w odniesieniu do małych i średnich firm.

Jadwiga Emilewicz zaznacza, że został też zreformowany system bezpośredniego  wsparcia finansowego.

- Przypomnę, że zarówno w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jak i w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu znajdują się środki dla przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć na targach międzynarodowych. W programach Brend czy Go to Brend wskazaliśmy rynki potencjalnie atrakcyjne dla Polski. Już nie tylko rynek europejski, również na innych rynkach polscy przedsiębiorcy takie wsparcie mogą uzyskać - mówi.

Rząd chce wzbudzić u przedsiębiorców "apetyt na eksport", wychodząc z założenia, że to co jest siłą gospodarki powstaje nie tylko na rynku krajowym , ale poprzez ekspansję zagraniczną. Ma temu służyć PAIiH EXPO - wielka impreza organizowana 25 października na Stadionie Narodowym.

- Będzie to Stadion Narodowy Przedsiębiorców. Zapraszamy wszystkich: małych i średnich, tych którzy już eksportują i tych, którzy zastanawiają się czy to jest przygoda, na którą już dzisiaj  mogą się zdecydować - mówi minister Jadwiga Emilewicz.  Udział w imprezie  jest bezpłatny. Można będzie zasięgnąć porad ekspertów Polskiej  Agencji Inwestycji i Handlu , w tym przedstawicieli polskich placówek z wielu krajów. Będą też obecni pracownicy: Banku Gospodarstwa Krajowego, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i instytucji z grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, wspierających aktywność eksportową polskich przedsiębiorców.

Tomasz Pisula - prezes  Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu podkreśla, że Agencja otworzyła  60 biur handlowych w krajach, z którymi chcą współpracować polscy eksporterzy.

- Tam mamy pracowników, którzy są w stanie  polskiego przedsiębiorcę wziąć za rękę, pokazać mu na miejscu co da się sprzedać, gdzie można znaleźć imprezy targowe, kontrahentów, dystrybutorów i nabywców. W przeciągu kilkunastu miesięcy obsłużyliśmy kilka tysięcy podmiotów gospodarczych, więc śmiem twierdzić, że system działa dobrze - konkluduje prezes. I przypomina o bogatym programie  imprezy pod hasłem PAIiH EXPO na Stadionie Narodowym, która odbędzie się 25 października. Przewidziano między innymi  prezentację raportów sektorowych i warsztaty dla handlowców. A wszystko z myślą o tym , aby zachęcić polskich przedsiębiorców do eksportu poza rynki unijne.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Dariusz Kwiatkowski, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej