Ważą się losy Modlina. Samorząd chce finansowo wesprzeć lotnisko
Samorząd Mazowsza zaproponował jednostronne podniesienie kapitału o 50 mln zł spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild powiedział, że decyzje odnośnie potencjalnego zaangażowania państwa w spółkę będzie można podjąć po jej wycenie.
2019-03-06, 12:02
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego poinformował, że samorząd Mazowsza w trakcie posiedzenia zaproponował jednostronne podniesienie kapitału spółki o 50 mln zł.
- Aby umożliwić rozwój lotniska i rozpocząć niezbędne inwestycje i remonty, zarząd spółki przedstawił wniosek dotyczący proporcjonalnego podniesienia kapitału przez wszystkich wspólników - poinformował urząd. Dodano, że wspólnicy ze strony rządowej – PPL i AMW - nie wyrazili na to zgody.
Samorząd województwa zapropononwał 50 mln na wsparcie rozwoju lotniska
- Wobec takiej postawy wspólników i mając świadomość tego, że niezbędne są środki nie tylko do rozbudowy terminala – ok. 20 mln zł, ale przede wszystkim na bieżące remonty – ok. 27 mln zł, samorząd województwa zaproponował jednostronne podniesienie kapitału. Jesteśmy gotowi wesprzeć rozwój lotniska kwotą 50 mln zł. To absolutnie konieczne, aby nie tylko rozwijać port, ale i zapewnić środki na bieżące modernizacje. Każdy kolejny miesiąc zwłoki uderza w lotnisko, a na to pozwolić nie można - poinformował wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk.
Dodano, że podczas zgromadzenia marszałek województwa Adam Struzik raz jeszcze poinformował PPL o gotowości samorządu województwa do odkupienia udziałów PPL.
REKLAMA
W komunikacie przekazano, że podczas poniedziałkowej rady nadzorczej nie udało się podjąć decyzji o uruchomieniu kredytu w wysokości 47 mln zł, z poręczeniem województwa. Jak napisano - pieniądze te miałyby zostać przeznaczone na budowę tymczasowego terminala oraz remonty i modernizacje pola ruchu naziemnego, czyli wszystkich dróg kołowania płaszczyzn postojowych i środkowej części pasa startowego.
- Nie przyjęto też planu generalnego dotyczącego m.in. niezbędnych inwestycji. W obu przypadkach od głosu wstrzymali się udziałowcy strony rządowej – PPL i Agencja Mienia Wojskowego - czytamy.
Jak wyjść z impasu?
W komunikacie przekazano, że RN nie przyjęła także uchwały dotyczącej tzw. planu generalnego.
- Każde lotnisko ma obowiązek sporządzić taki plan generalny, który niezbędny jest Ministerstwu Infrastruktury do prac związanych z polityką lotnictwa na terenie Polski. Taki plan był już procedowany od wielu miesięcy, rada była zapoznawana z postępem. Niestety również ta uchwała nie uzyskała większości. Ponownie samorządy były za, a strona rządowa wstrzymała się od głosu - napisano.
REKLAMA
Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild powiedział, że wszelkie decyzje, co do zaangażowania państwa i państwowych osób prawnych w port lotniczy w Modlinie, będzie można podjąć po tym, gdy będziemy wiedzieli, ile jest warta spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.
Zapytany o ocenę propozycji samorządu Mazowsza, dotyczącej jednostronnego podniesienia kapitału spółki o 50 mln zł, powiedział, że - należy docenić to, jako próbę wyjścia z impasu.
Zniesienie zasady jednomyślności wyeliminuje problem zarządzania portem Modlin
Jak tłumaczył wiceminister - podwyższenie kapitału nie eliminuje podstawowego problemu związanego z zarządzaniem portem Modlin, czyli toksycznej zasady jednomyślności, która powoduje blokadę decyzyjną - wyjaśnił.
Pod koniec lutego br. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" poinformowało, że formalnie zaproponowało pozostałym udziałowcom lotniska w Modlinie zmianę w sposobie podejmowania decyzji. Oznacza to, że obowiązująca w głosowaniach zasada jednomyślności zostałaby zastąpiona zasadą większości bezwzględnej.
REKLAMA
Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie internetowej lotniska w Modlinie AMW posiada 33,29 proc. udziałów, Województwo Mazowieckie - 32,66 proc. udziałów, PPL - 29,39 proc. udziałów oraz Nowy Dwór Mazowiecki - 4,66 proc. udziałów.
PAP, amw, NRG
REKLAMA