X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Centralny Port Komunikacyjny: powstanie 1,6 tys. km nowych linii kolejowych, połączą z CPK 100 miast

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2019 11:00
Około 1,6 tys. km nowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Stworzą pajęczynę nowych linii prowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. Połączą z portem 100 miast w Polsce.
Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma być gotowy m.in. odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią.
Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma być gotowy m.in. odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią.Foto: pixabay

Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma być gotowy m.in. odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią, poinformowała również spółka CPK.

CPK: największa lotniczo-drogowo-kolejowa inwestycja transportowa w Polsce

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią; ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

1600 km nowych linii kolejowych dowiezie do CPK

"Jak wynika z uzgodnień spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury, w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych około 1,6 tys. km nowych linii" - poinformowano w komunikacie.


Oznacza to, że w ramach inwestycji część linii kolejowych zostanie od nowa wybudowanych przez CPK, a część zmodernizowanych i wybudowanych przez PKP PLK, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce i zajmuje się modernizacją linii istniejących.

Na trasie CPK-Łódź powstanie pierwszy w Polsce odcinek kolei dużych prędkości

W komunikacie przekazano, że 140 km ma być gotowych przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Chodzi o odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią; pociągi będą jeździć tym odcinkiem z prędkością do 250 km/h.

"To pierwszy odcinek zarzuconego w 2012 roku projektu Kolei Dużych Prędkości (tzw. igrek). W rejonie Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK, a istniejącymi liniami: nr 1 i 4 (Warszawa – Grodzisk Maz. – Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic) oraz nr 3 (Warszawa – Kutno – Poznań)" - zaznaczono w komunikacie.


Docelowo - na potrzeby Programu CPK - zostanie zbudowana też linia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.

Według komunikatu, w ramach kolejnego etapu inwestycji ma powstać 880 km linii kolejowych, a w ostatnim etapie 580 km. Łącznie na 1,6 tys. km linii kolejowych, to 1100 km mają stanowić linie dwutorowe, a 500 km - linie jednotorowe.

Powstanie pajęczyna prowadząca z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy

"Kolejowa części Programu CPK to pajęczyna nowych linii prowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. W efekcie jej powstania dojazd pociągiem do centralnego lotniska zajmie nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem, do którego z racji odległości dojedziemy koleją w czasie 3 godz. 15 minut)" - podkreślono. Dojazdem do CPK objęte będą także przygraniczne obszary Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego.

Jak przebiegać będą nowe połączenia

W ramach tych dziesięciu kierunków powstaną połączenia kolejowe m.in. na trasach: CPK - Płock – Włocławek – Grudziądz – Tczew – Trójmiasto (CMK Północ) – Lębork – Słupsk (Pomorze); Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg (Kujawy); CPK – Warszawa – Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Olsztyn (Warmia); CPK – Warszawa – Zielonka – Tłuszcz – Czyżew – Białystok – Kuźnica – granica państwa (Podlaskie); CPK – Warszawa – Siedlce – Łuków – Biała Podlaska – Terespol – granica państwa; CPK – Warszawa – Otwock – Lublin – Trawniki – Chełm (Lubelskie); CPK – CMK – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków – Podłęże – Nowy Sącz/Chabówka; CPK – Łódź – Sieradz – Wieruszów – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Lubawka – granica państwa, czy CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno – Konin – Swarzędz – Poznań.

Ze 100 miast w Polsce dojedziemy koleją do CPK w ciągu 2,5 godziny

- Korzyści z inwestycji kolejowych w ramach Programu CPK są niezaprzeczalne. Ponad 100 polskich miast znajdzie się w strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. To pozwoli na skomunikowanie za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK większości najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce - zapowiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.

W Polsce długość sieci kolejowej wynosi 19 tys. km

Jak poinformowała spółka, łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi ponad 19 tys. km, przy czym od początku lat 90. rozebranych zostało ponad 5 tys. km linii. Budowa nowych szlaków kolejowych na dużą skalę nie odbywała się w Polsce od lat 80., kiedy zakończono budowę Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej.

Cała inwestycja ma kosztować 35 mld zł, w tym trasy kolejowe -8-9 mld zł, drogowe – 7 mld zł

CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godz. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.

CPK ma docelowo obsługiwać 100 mln pasażerów rocznie

W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości około 100 mln ludzi. Do końca 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.



CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa; według rządu to spółka strategiczna z punktu widzenia interesów kraju.

PAP, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

CPK: to nie tylko lotnisko, ale i główny węzeł kolejowy w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2017 13:29
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) będzie pełnił rolę głównego węzła kolejowego w Polsce - poinformował we wtorek dziennikarzy prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Centralny Port Komunikacyjny – „komunikacyjne serce Polski”

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2018 09:25
Port Solidarność, czyli Centralny Port Komunikacyjny, ma być inwestycją, jakiej jeszcze w Polsce nie było. Nowe lotnisko i węzeł kolejowy powstaną w gminie Baranów, około 40 km na zachód od Warszawy. O CPK mówił w Polskim Radiu 24 Czesław Warsewicz, ekspert ds. transportu, szef rady klastra Luxtrorpeda 2.0.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polska coraz mocniejsza na lotniczej mapie Europy

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2018 21:06
Polacy latają coraz więcej, a nasze lotniska biją kolejne rekordy. Co ważne szybko przybywa też pasażerów tranzytowych. Jak twierdzą specjaliści, polski lot do komunikacujnych standardów Zachodniej Europy jeszcze przyspieszy, gdy powstanie Centralny Port Komunikacyjny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Centralny Port Komunikacyjny zintegruje polską sieć kolejową, połączy polskie miasta z całym światem

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2019 22:33
Ma kosztować około 35ciu miliardów złotych, opleść cały kraj siecią połączeń kolejowych i stać się centrum przesiadkowym dla Europy Środkowo-Wschodniej w podróżach do miast na całym świecie. Mowa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
rozwiń zwiń