Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pełnomocnik rządu: na inwestycji skorzysta wiele branż

2019-08-17, 10:00

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pełnomocnik rządu: na inwestycji skorzysta wiele branż
Centralny Port Komunikacyjny ma być czymś więcej niż tylko wielkim lotniskiem.Foto: Guido Benedetto/shutterstock.com

Pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj ocenia, że realizacja inwestycji wpłynie korzystnie na rozwój wielu branż, m.in. budowlanej, kolejowej i finansowej. Nowy port lotniczy i zintegrowany z nim węzeł drogowy i kolejowy ma powstać do 2027 roku.

  • Mikołaj Wild: wiele branż skorzysta na budowie CPK
  • CPK ma zostać otwarty w 2027 roku

-Wytężony wysiłek czeka nie tylko branżę budowlaną, ale również sektor B+R oraz sektor finansowy. Stawką, poza pokaźnym zyskiem, jest konkurencyjność polskich podmiotów na globalnym rynku - powiedział Mikołaj Wild. Dodał, że zmiany obejmą podmioty sfery publicznej, a także rynkowe.

- Branża budowlana musi przygotować się do realizacji niemałych zamówień związanych z CPK. Skala programu uzasadnia inwestycje w najnowocześniejsze technologie, przyspieszające prace oraz obniżające koszty - wskazał. Zaznaczył jednocześnie, że aby polscy przedsiębiorcy mogli brać udział w tym wyścigu, konieczne jest stworzenie dla nich atrakcyjnych warunków dla inwestycji technologicznych.


Powiązany Artykuł

kole free1200.jpg
Centralny Port Komunikacyjny: powstanie 1,6 tys. km nowych linii kolejowych, połączą z CPK 100 miast

Zmiany - nie tylko w lotnictwie

Mikołaj Wild uważa, że zmiany dotkną m.in. PAŻP, LOT, PKP PLK czy PKP Intercity.

- Na przykład Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musi całkowicie na nowo wytyczyć szlaki powietrzne nad Polską. Nowe szlaki muszą uwzględnić skokowy wzrost ruchu lotniczego oraz przejęcie istotnej części ruchu z Europy Zachodniej - tłumaczył.

W przypadku LOT-u chodzi o to, że potrzebuje on Centralnego Portu Komunikacyjnego do dalszego rozwoju, ale CPK z kolei potrzebuje silnego narodowego przewoźnika.

- Bardzo ważną rolę odegra też przewoźnik kolejowy. Przewoźnik, który będzie w stanie wykorzystać potencjał sieci kolejowej, ma niepowtarzalną szansę zdobycia przewagi konkurencyjnej. Dzięki CPK będzie miał szansę wyprzedzić konkurencję i ugruntować swoją pozycję na europejskim rynku" - powiedział Wild.

Zaznaczył jednocześnie, że to wymaga inwestycji w tabor, który nie tylko może poruszać się z prędkością nawet 250 km/h, ale także zaoferować pasażerom odprawę bagażową w pociągu. Równocześnie firmy logistyczne mogą mieć nowy rodzaj usługi – dostarczanie przesyłek z CPK do największych miast w Polsce w czasie nieporównanie krótszym niż za pomocą komunikacji drogowej. Jak wskazał, PKP Intercity będzie musiało uruchomić np. nową siatkę połączeń.

Nowy hub lotniczy

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Polecane

Wróć do strony głównej