X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

"Wprowadzała klientów w błąd". UOKiK ukarał spółkę powiązaną z GetBackiem

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2020 10:50
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 7,2 miliona złotych kary na spółkę Lartiq. Firma wprowadzała konsumentów w błąd, oferując certyfikaty funduszy inwestycyjnych - czytamy w komunikacie Urzędu.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: PhuShutter/shutterstock.com

- Spółka Lartiq naruszała prawa konsumentów poprzez zamieszczanie nierzetelnych informacji w prezentacjach produktowych i innych dokumentach wykorzystywanych przy emitowaniu certyfikatów inwestycyjnych – stwierdził cytowany w komunikacie prezes UOKiK. Nieprawidłowości dotyczyły emisji Lartiq Profit XVIII, XX, XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXX Niestandaryzowanych Sekurytyzacyjnych Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych (NS FIZ).

firma1200.jpg
Mocniejsza ochrona konsumenta to większe kary. UOKiK ostro wziął się za nieuczciwe firmy

Duża złożoność, duże ryzyko

Jak czytamy w informacji, spółka oferowała złożone i bardzo ryzykowne produkty finansowe – certyfikaty inwestycyjne emitowane w celu zgromadzenia środków na nabycie pakietów wierzytelności. Przedstawiała je jednak konsumentom jako coś pośredniego między lokatą bankową a klasycznym funduszem inwestycyjnym. Z prezentacji produktowych wynikało, że umowa gwarancyjna stanowi "pełne zabezpieczenie kapitału", z minimalną stopą zwrotu na poziomie 5-6 proc. (w zależności od funduszu).

Wskazano, że gwarantem funduszy Lartiq (poprzednio Trigon) Profit XVIII-XXIV NSFIZ była spółka GetBack (obecnie w restrukturyzacji), o której problemach finansowych zrobiło się głośno wiosną 2018 r. w związku z emitowanymi przez nią obligacjami korporacyjnymi.

- Lartiq – jak wynika m.in. z korespondencji wewnętrznej tej spółki - zdawał sobie jednak sprawę z nich wcześniej, jeszcze przed rozpoczęciem emisji certyfikatów funduszy Lartiq (poprzednio Trigon) Profit XX-XXIV NSFIZ. Mimo to nie informował konsumentów o ryzyku związanym z możliwością niewywiązania się przez GetBack ze zobowiązań w zakresie zarządzania aktywami funduszy oraz udzielonych gwarancji. W prezentacjach dla klientów Lartiq posługiwał się danymi historycznymi dla spółki GetBack z lat 2013-2015 - napisał UOKiK.


- Certyfikaty inwestycyjne funduszy Lartiq kupowali konsumenci, którzy nie mieli ani specjalistycznej wiedzy, ani doświadczenia z inwestowaniem w złożone produkty finansowe. Wielu z nich chciało po prostu dobrze ulokować swoje oszczędności, np. z myślą o przyszłej emeryturze – mówi Tomasz Chróstny. Dodaje, że z ankiet przeprowadzonych przez UOKiK wśród ponad stu nabywców certyfikatów Lartiq wynika, że przy podejmowaniu decyzji o inwestycji większość z nich kierowała się takimi kryteriami, jak ochrona kapitału, pewność inwestycji, brak ryzyka czy bezpieczeństwo.

- Wprowadzanie tych ludzi w błąd, ukrywanie przed nimi pełnych informacji o ryzyku było działaniem nieetycznym i absolutnie bezprawnym - podkreśla prezes.

Kara na ponad 7 milionów złotych

Jak czytamy, za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Lartiq karę finansową w łącznej wysokości ponad 7,2 mln zł (7 267 124 zł). Spółka ma także poinformować o decyzji wszystkich konsumentów, którzy nabyli certyfikaty inwestycyjne wymienionych wyżej funduszy. Z korespondencji dowiedzą się także, że mogą domagać się od przedsiębiorcy naprawienia szkody, czyli unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu kosztów związanych z nabyciem produktu. Decyzja wobec Lartiq - jak napisano - nie jest prawomocna, zaś spółka może się odwołać do sądu.

W ostatnim czasie prezes UOKiK stwierdził też nieprawidłowości przy oferowaniu przez Idea Bank certyfikatów inwestycyjnych funduszy Lartiq. Bank wprowadzał konsumentów w błąd co do ryzyka tej inwestycji, a także proponował ją osobom, którym zależało na bezpieczeństwie swoich pieniędzy, stosując w ten sposób misselling. Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK Idea Bank ma wypłacić poszkodowanym konsumentom po 38 tys. zł rekompensaty - czytamy.

PolskieRadio24.pl, PAP, UOKiK, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kolejna kara dla Telekomunikacji Stacjonarnej. UOKiK krytykuje działania operatora

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2020 13:07
Telekomunikacja Stacjonarna – obecnie w likwidacji – już po raz drugi w ciągu 7 miesięcy została ukarana przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W grudniu 2019 r. – za stosowanie klauzul niedozwolonych, a w lipcu 2020 r. – za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kluczowe polskie firmy pod ochroną. Prezes UOKiK ma nowe uprawnienia

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2020 18:29
Weszło w życie nowe prawo dotyczące kontroli inwestycji. To część rządowej Tarczy Antykryzysowej 4.0. Przyjęcie tych przepisów wynika z sytuacji związanej z pandemią COVID-19 i ryzykiem przejęcia polskich spółek ważnych dla porządku, bezpieczeństwa lub zdrowia publicznego. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prezes UOKiK: jeśli ktoś obiecuje wysoki zysk bez ryzyka, powinniśmy być bardzo czujni

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2020 17:17
- W związku z obecną sytuacją pandemii, pojawia się nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Oszuści coraz częściej proponują nowe sposoby inwestowania, obiecując duży zysk. Możemy zrobić bardzo wiele sami, by zminimalizować ryzyko utraty oszczędności - powiedział w Polskim Radiu 24 Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mocniejsza ochrona konsumenta to większe kary. UOKiK ostro wziął się za nieuczciwe firmy

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2020 08:09
W pierwszej połowie 2020 r. urząd antymonopolowy nałożył na przedsiębiorstwa 143 mln zł kar - pisze w poniedziałek "Puls Biznesu". Najłatwiej podpaść, naruszając prawa konsumentów.
rozwiń zwiń