X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Od kwietnia konsumenci otrzymają "prawo do naprawy". Zobacz, na czym będzie polegać

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2020 12:21
Dobre wiadomości dla konsumentów. Sprzęty elektryczne i elektroniczne, jak pralki, lodówki, telewizory czy zmywarki, mają być trwalsze, a w razie awarii - naprawiane. Tak zwane prawo do naprawy będzie gwarantowała unijna dyrektywa, która zacznie obowiązywać od kwietnia przyszłego roku. Producenci muszą się do niej przygotować już dziś.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Foto: Kittima05/shutterstock
Posłuchaj
02:20 PR1_AAC 2020_10_12-06-34-49.mp3 Od kwietnia konsumenci otrzymają "prawo do naprawy". Na czym będzie ono polegać? (Aleksandra Tycner/PR1)

Jak mówi Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, nowe przepisy to krok w dobrą stronę, choć wzbudzają one także pewne wątpliwości. Jak dodaje, przepisy mają zwiększyć dostępność części zamiennych jak np. kabel zasilający czy pilot, choć z tym już teraz specjalnych problemów nie ma. Wskazuje przy tym, że dużo więcej wątpliwości budzi przepis, który nakłada na producentów obowiązek zapewnienia przez 7 lat dostęp do części różnym punktom serwisowym, i to nie tylko tym autoryzowanym.

paliwa stacja benzynowa 1200.jpg
Dobre wieści dla kierowców. Benzyna i diesel stanieją, trochę więcej zapłacimy za autogaz

Naprawa czy wymiana?

O tym, że nowe unijne regulacje mają głęboki sens, przekonany jest Piotr Mieczkowski, szef fundacji Digital Poland. Zwraca uwagę, że produkujemy bardzo dużo elektrośmieci, negatywnie działających na środowisko. Kolejna sprawa - wskazuje - to to, że wiele z urządzeń elektronicznych nie da się naprawić - Unia musi to wymuszać na producentach.

Jednocześnie - podkreśla ekspert - nowe regulacje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, bo jak wynika z badań, 77% woli je naprawić, niż kupować nowe. Dotyczy to zwłaszcza "większego" AGD, jak pralki czy telewizory.

Michał Kanownik zwraca natomiast uwagę, że w tym wszystkim jest też pewien paradoks, bo z jednej strony, mówiąc o naprawie sprzętów, chcemy chronić środowisko, a z drugiej - wymiana na nowy sprzęt może być relatywnie mniej szkodliwa dla środowiska niż naprawa.

Najważniejsze więc, żeby znaleźć w tym wszystkim zdrową równowagę, a konsumentom zapewnić możliwość wyboru.

PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, Aleksandra Tycner, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mimo kłopotów związanych z pandemią nadal dobrze oceniamy swoje finanse

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 13:03
Po trwającej od pół roku pandemii Polacy nadal dobrze oceniają swoje finanse, choć wzrosła liczba pesymistów – informuje Santander Consumer Bank, powołując się na raport "Polaków portfel własny: czas zmian".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Młodzi i kredyty. Czy generacja Z popada w tarapaty finansowe?

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2020 09:04
Młodzi-dorośli, absolwenci uczelni, zaczynają życie na własny rachunek. Początki zarządzania finansami osobistymi mogą być trudne i stresujące.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieautoryzowane transakcje coraz większym problemem. Interweniuje Rzecznik Finansowy

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2020 11:41
Rzecznik Finansowy złożył pierwszy pozew w sprawie nieautoryzowanej transakcji. Wystąpił w imieniu klienta, któremu bank BNP Paribas odmówił zwrotu pieniędzy.
rozwiń zwiń