Pandemia nie spowolniła inwestycji drogowych. Znamy raport GDDKiA
Pandemia chroby COVID–19 nie wpłynęła znacząco na tempo prac przy inwestycjach drogowych. Takie są wyniki raportu przedstawionego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA podkreśla, że wykonawcy prac stosują wszystkie zalecenia sanitarne, które mają chronić pracowników przez zarażeniem.
2020-10-21, 11:11
Autorzy raportu zwracają uwagę, że place budowy są szczególnymi miejscami, które rządzą się nieco innymi prawami, niż miejsca publiczne. Dlatego pracownicy firm budowlanych podlegają nieco innym przepisom, niż osoby przebywające w miejscach publicznych.
GDDKIA podkreśla, że dla branży drogowej ważna jest uniknięcie zamknięcia placów budów, dalsza realizacja inwestycji, stosując się do tymczasowych ograniczeń, zdrowego rozsądku i zasad bezpieczeństwa.
Regulacje związane z sytuacją epidemiologiczną w kraju dotyczą miejsc ogólnodostępnych. Place budów to miejsca z ograniczoną możliwością wstępu i nie są miejscami ogólnodostępnymi. Na budowach stosowane są szczególne zasady jak dla miejsca pracy.
Powiązany Artykuł
Pandemia nie zatrzyma inwestycji. Trzy kolejne miejscowości zyskają obwodnice
Kwestia zakrywania ust i nosa w związku z epidemią SARS-CoV-2 została uregulowana w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 roku. Obowiązku zakrywania ust i nosa nie stosuje się w przypadku osoby wykonującej czynności zawodowe, służbowe lub zarobkowe w zakładach pracy, z wyjątkiem osoby wykonującej bezpośrednią obsługę interesantów lub klientów w czasie jej wykonywania.
REKLAMA
Podczas prowadzenia prac na styku z przestrzenią publiczną na przykład remont ulicy lub chodnika, bez zamknięcia przestrzeni i wydzielenia niedostępnego dla osób postronnych placu budowy, GDDKiA zaleca, by stosować się do ogólnych wytycznych i zasłaniać usta i nos.
Ograniczenia w transporcie zbiorowym dotyczą również pojazdów posiadających więcej niż 9 miejsc (łącznie z kierowcą) i dowożących osoby do pracy, np. na budowę. W pojazdach liczba miejsc jest ograniczona, aby zachować bezpieczny odstęp między pasażerami.
Coraz większe wydatki na inwestycje drogowe
Mimo pandemii wydatkowanie pieniędzy na inwestycje drogowe wzrosło. W porównaniu do 2019 roku, 2020 rok oznacza wyższe wydatki inwestycyjne.
Od stycznia do września, sumarycznie i w podziale na poszczególne miesiące kwoty są dużo większe. Rekordowe były sierpień i wrzesień, kiedy GDDKIA wypłaciła firmom budowlanym o około 80% więcej niż w 2019 roku w tych samych miesiącach. Marzec i kwiecień to wynik lepszy o blisko 70%. W sumie od stycznia do września Dyrekcja, jako inwestor wypłaciła wykonawcom blisko 10 miliardów złotych, czyli o około 3,5 miliarda więcej niż w tym samym okresie w 2019 roku.
REKLAMA
W 2020 roku GDDKiA ogłosiła przetargi dla 24 odcinków o łącznej długości 310,2 km i szacunkowej wartości około 9,8 miliardów złotych. Z tego 18 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 268,9 km i szacunkowej wartości około 8,7 miliardów złotych oraz 6 obwodnic z rządowego Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości przekraczającej 40 kilometrów i szacunkowej wartości przekraczającej miliard złotych.
Plany GDDKiA na końcówkę roku
Do końca roku zaplanowano jeszcze ogłoszenie przetargów dla 22 odcinków o łącznej długości przekraczającej 260 kilometrów i szacunkowej wartości prawie 10 miliardów złotych. W tym 15 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 192,7 km i szacunkowej wartości około. 8 miliardów złotych oraz 7 obwodnic z Programu Budowy Stu Obwodnic o łącznej długości 68 kilometrów i szacunkowej wartości około 1,7 miliarda złotych.
W 2020 roku Dyrekcja podpisała 27 umów o łącznej długości 368,6 kilometrów i szacunkowej wartości 16 miliardów złotych. Do końca roku zostanie podpisanych jeszcze 7 kontraktów na zadania o łącznej długości 107,2 km i wartości blisko 4 miliardów złotych. Chodzi między innymi o odcinek autostrady A2, drogi ekspresowej S1, dwa odcinki S7 oraz cztery S19.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA
REKLAMA