Trwają przygotowania do drążenia tunelu pod Świną. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce

2021-01-13, 09:38

Trwają przygotowania do drążenia tunelu pod Świną. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce
Świnoujście. Foto: Shutterstock.com/Air Vision

W Świnoujściu ruszyły prace przy budowie tunelu pod Świną. Dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna rozpocznie drążenie wykopu. Wiercenie tunelu pod dnem rzeki ma się rozpocząć w marcu tego roku.

Maszyna TBM składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic – poinformowały służby prasowe świnoujskiego magistratu. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a we wtorek opuszczono do komory startowej. TBM maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli ok. 10-12 metrów tunelu.

Maszyna będzie ważyć ponad 3 tys. ton

– Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana. Do opuszczenia tarczy o wadze 280 ton użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna będzie ważyć 3120 ton – tłumaczy dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak.


Cały czas trwają prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.

– Trwa uruchomienie i konfiguracja trafostacji, która zasili zakład STP, stanowiący zaplecze dla tarczy maszyny. Montowana jest estakada oraz rurociągi technologiczne na linii między STP a TBM – dodaje Bogusław Konopko, inżynier kontraktu z firmy SWECO.

Równocześnie prowadzone są roboty ziemne, które przygotują teren dla urobku przy STP. Z kolei w zakładzie prefabrykacji trwa produkcja segmentów obudowy tunelu, które ułoży maszyna TBM. Prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.

Powiązany Artykuł

autostrada a1 1200.jpg
Jakie są koncepcje budowy autostrad w 2021 roku? GDDKiA ujawniła swoje plany


Tunel będzie miał długość 1780 m

Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 m pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 m tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 m. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą, ma 1377 m.


Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Koszt inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej, resztę miasto dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS, md

Polecane

Wróć do strony głównej