Influencer marketing. Czy to komuś potrzebne?

2021-02-23, 13:25

Influencer marketing. Czy to komuś potrzebne?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/Eugenio Marongiu

Influencer to w zasadzie każdy, kto zbudował sobie online reputację, poprzez robienie i dzielenie się swoimi niesamowitymi przeżyciami w sieci. Kwestia niesamowitości obejmuje nieograniczone spektrum pojęć i dla każdego może oznaczać co innego. Dla swoich odbiorców influencerzy są twórcami smaku, trendsetterami i zaufanymi ekspertami, których opinie na określone tematy są szanowane.

Wiele firm współpracuje z influencerami w zakresie sponsorowanych postów, które pomagają w rozpowszechnianiu informacji o ich produktach lub usługach. Istotne jest dla nich zaufanie odbiorców do danego influencera i jego rozpoznawalność.

Powiązany Artykuł

shutt facebook 1200.jpg
Twoje dane są cenne. Sprawdź, ile jesteś wart dla portali społecznościowych

Model biznesowy

Zazwyczaj umowy firm z influencerami obejmują tworzenie treści - reklam na Instagramie, postów, filmów lub opowiadań - i czasami zawierają pozwolenie na wykorzystanie tych treści przez markę na własnej stronie lub w reklamie. Większość takich umów jest negocjowalna i może obejmować pojedynczy post lub całą kampanię w zamian za opłatę, darmowy produkt, usługę, prezent, obietnicę ekspozycji lub jakąś kombinację tych rzeczy.

Istotny dla przychodów jest skład grupy odbiorców danego postu oraz tzw. wskaźnik zaangażowania (liczba reakcji na post podzielona przez liczbę fanów). Influencerzy korzystają z narzędzi wbudowanych w portale społecznościowe w celu oszacowania tych wartości.

W ankiecie przeprowadzonej wśród 5000 influencerów około 42 proc. stwierdziło, że pobiera od 200 do 400 dolarów za post. Konta z 10 000 do 100 000 fanów (tzw. followersów) mogą zarobić średnio około 200 dolarów za post. Konta, które mają od 100 000 do miliona followersów, mogą liczyć na około 670 dolarów za post. Cena może się znacznie różnić w zależności od parametrów grupy docelowej.

Według raportu Vox z 2018 roku najbardziej rozpoznawalni influencerzy z ponad 1 milionem zwolenników mogą zarobić więcej niż 100 000 dolarów, a nawet do 250 000 dolarów za sponsorowany post.

W wydanym w 2020 roku raporcie Influencer Marketing Outlook za pięć najlepszych platform społecznościowych do przeprowadzania kampanii marketingowych z influencerami uznano Instagram, YouTube, TikTok, Twitter i Facebook.

Czy to potrzebne?

Wiele firm chce płacić influencerom za ich usługi. Oznacza to, że taka współpraca musi być w jakiś sposób opłacalna. Oto kilka powodów takiego stanu rzeczy.

Powiązany Artykuł

kobieta 1200 shutter.jpg
Pandemia pomaga bogatym. Rośnie rozwarstwienie społeczne na świecie

Influencerzy charakteryzują się dużą liczbą lojalnych i oddanych zwolenników w mediach społecznościowych. Są oni postrzegani jako eksperci w swoich niszach, a ich rekomendacje są często wysoko cenione przez ich zwolenników. To, co odróżnia influencerów od tradycyjnych celebrytów, to fakt, że ci pierwsi mają silny kontakt ze swoimi społecznościami fanów. Wykorzystują oni dostępność mediów społecznościowych do nawiązywania osobistych kontaktów i zdobywania zaufania swoich zwolenników.

Influencerzy to często prawdziwi konsumenci, którzy mają dogłębną wiedzę na określone tematy. To daje im pewną przewagę i pozwala motywować swoich zwolenników do podejmowania pożądanych działań.

Udana kampania influencer marketingowa wymaga solidnego planowania i głębokiego zrozumienia grupy docelowej i celów marketingowych.

W 2018 roku Google otrzymało 61 000 zapytań wyszukiwania dla terminu "influencer marketing" i został on uznany za skuteczny przez 92 proc. zainteresowanych firm. 86 proc. z tych przedsiębiorstw było również skłonnych poświęcić konkretny budżet na swoje kampanie influencer marketingowe.


PolskieRadio24.pl/Shopify.com/influencermarketinghub.com/grin.co/mib

Polecane

Wróć do strony głównej