Turystyka w dobie koronawirusa: rząd przygotowuje wsparcie dla branży

2021-03-28, 14:16

Turystyka w dobie koronawirusa: rząd przygotowuje wsparcie dla branży
. Foto: Glow Images/East News

Eksperci nie mają wątpliwości – koronawirus pozostawi trwały ślad na branży turystycznej. Z jednej strony wystawia na bardzo ciężką próbę właścicieli wszelkich pozamykanych obiektów – od hoteli, pensjonatów czy barów i restauracji, z drugiej turystów, którzy mogą spotkać się nie tylko z mniejszą, ale i droższą ofertą.

Jest jednak dobra wiadomość – rząd zamierza wydłużyć działanie vouchera turystycznego.

Koronawirus podniósł koszty branży turystycznej…

Zdaniem profesora Daniela Puciato z Katedry Turystyki i Rekreacji Politechniki Opolskiej, a zarazem członka Rady Ekspertów ds. Turystyki przy Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, pandemia będzie miała wieloletni wpływ na branżę turystyczną, a klienci biur podróży muszą się liczyć z podwyżkami cen.


Powiązany Artykuł

góry panorama Zakopane giewont zima free shut 1200.jpg
Wiceminister rozwoju: gminy turystyczne dostaną ponad 600 mln zł pomocy

…oraz ceny usług

- Wzrost kosztów wiąże się także z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego turystom, pracownikom, czy mieszkańcom obszarów recepcyjnych. Z części prognoz wynika, że nawet gdyby świat poradził sobie z pandemią to odrobienie strat tych firm nastąpiłoby dopiero w 2023 roku. W szczególnie trudnej sytuacji są obecnie hotele biznesowe, gdyż turystyka biznesowa praktycznie zamarła, a konferencje, szkolenia, czy spotkania biznesowe przeniosły się do sieci. Niełatwo mają także właściciele stoków narciarskich, biura podróży specjalizujące się w turystyce zagranicznej oraz piloci i przewodnicy turystyczni - mówi prof. Puciato.

Pandemia zmieni rynek – upadnie wiele małych biur podróży, wzrośnie znaczenie wielkich grup kapitałowych

Jak dodaje, to wszystko sprawi, że struktura instytucjonalna rynku turystycznego po pandemii, mocno się zmieni, np. upadnie wiele firm turystycznych, pogłębi się proces oligopolizacji części subrynków turystycznych oraz wzrośnie udział międzynarodowych grup kapitałowych na polskim rynku turystycznym.


Powiązany Artykuł

lotnisko koronawirus pandemia samolot podróż 1200.jpg
Co dalej ze światową turystyką? Paszporty szczepionkowe nie wystarczą, ożywienie dopiero w 2024 roku

Branża turystyczna wymaga interwencjonizmu państwowego

Stąd, w opinii naukowca, branża turystyczna będzie wymagała realnego wsparcia ze strony państwa.

- W tej sytuacji niezbędny, w mojej ocenie, jest interwencjonizm państwowy, gdyż mamy tutaj do czynienia z jedną z zawodności mechanizmu rynkowego. Szczególnie dużo obiecuję sobie po środkach pomocowych UE w ramach tzw. Funduszu Odbudowy. Spora część tych środków powinna trafić do podmiotów rynku turystycznego, o co jako członek Rady Ekspertów przy ministerstwie, bardzo mocno zabiegam - podkreśla ekspert.

W turystycznym biznesie wygra nie tylko firma z najtańszą ofertą

Zdaniem profesora, pandemia wymusza na branży turystycznej konkurowanie o klienta nie tylko pod względem kosztów.

- Brak obowiązku wykonania testu lub jego występowanie w pakiecie turystycznym, to może być zatem potencjalny obszar konkurowania o turystów między przedsiębiorstwami, czy krajami i regionami turystycznymi, obok takich atrybutów, jak: cena, jakość, atrakcyjność turystyczna, infrastruktura, czy dostępność komunikacyjna. Z jednej strony oferty są teraz szczególnie atrakcyjne cenowo, z drugiej natomiast strony nie możemy być pewni czy oferta znajdzie nabywcę - mówi profesor.


Powiązany Artykuł

góry turysta2 1200.jpg
Dłuższy termin na realizację vouchera turystycznego. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Dlatego, dodaje, powinniśmy zatem raczej myśleć o niezbyt odległych destynacjach, np. turystyce krajowej, czy europejskiej oraz wybierać takie oferty i ich warianty, które umożliwią nam ich bezpłatne anulowanie, co niestety wiąże się zwykle z ich wyższymi cenami.

- To jednak musi być indywidualna decyzja każdego z nas, uwzględniająca m.in. nasze podejście do ryzyka - mówi.

Pandemia, wbrew pozorom, nie obniży cen

Pytany o opinię, czy pandemia wywoła wojnę cenową pomiędzy firmami, na której skorzystają turyści, ekspert nie ma dobrych informacji dla poszukujących okazji cenowych, nawet z państw, dla których turystyka jest znaczącym źródłem PKB.

- Oferty pochodzące z tych krajów mogą być zatem atrakcyjne cenowo. Należy jednak pamiętać, że wspomniana już zła sytuacja finansowa sporej części firm turystycznych nie daje zbyt dużych możliwości w zakresie redukcji wysokości cen. Podkreślić także należy, że spadek popytu na produkty turystyczne prowadzi często do wzrostu ich cen, gdyż przedsiębiorcy muszą m.in. pokryć wyższe w tej sytuacji jednostkowe koszty stałe - wyjaśnia profesor.


Powiązany Artykuł

dłonie mapa świat podróże 1200.jpg
Jak podróżować świadomie i odpowiedzialnie?

Rząd przygotowuje wsparcie dla sektora turystycznego – do gry wejdzie znowu voucher turystyczny

Sytuacja całej branży, której znaczenie w ogólnym bilansie gospodarczym rośnie, nie jest obojętna rządowi. Jak zapewnia wiceminister rozwoju, pracy i technologii Andrzej Gut-Mostowy, w przyszłym tygodniu rząd powinien zająć się ustawą dot. wydłużenia vouchera turystycznego.

Voucher turystyczny zostanie przedłużony

- Jest to (projekt ustawy - PAP) zatwierdzony po komitecie Stałym rady Ministrów. Rada Ministrów zapewne na najbliższym posiedzeniu zajmie się tą ustawą - poinformował w sobotę Gut-Mostowy w zakopiańskim radiu Alex.


Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, który ma m.in. przedłużyć do dwóch lat realizację vouchera turystycznego, czy przesunąć do końca grudnia br. termin zwrotu wypłat do Turystycznego Funduszu Zwrotów.

Wiceminister dodał, że jeśli w przyszłym tygodniu rząd przyjąłby projekt, to Sejm mógłby się nim zająć już na kolejnym posiedzeniu.

PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej