Nowa obwodnica Ciechanowa komunikacyjną szansą dla Mazowsza ?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przygotowanie dokumentacji do budowy obwodnicy Ciechanowa.
2021-04-29, 11:11
Ciechanów jest na mapie Mazowsza ważnym węzłem komunikacyjnym. W mieście krzyżuje się kilka dróg o znaczeniu krajowym i regionalnym. Oznacza to dziś konieczność wjazdu do miasta wszystkim tym, którzy jadą przez ten region jedynie tranzytem. Dla mieszkańców oznacza to natomiast obniżony komfort życia. Spaliny i hałas to tutejsza codzienność.
Powiązany Artykuł
Rządowe wsparcie dla budowy obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich. Poznaliśmy szczegóły
Ciechanów był stale zakorkowany
Dzięki nowej obwodnicy bezpieczniej będzie w samym mieście, jak i wokół niego. Ciechanów od dawna jest zakorkowany, a tak zwana wewnętrzna obwodnica nie jest w stanie skutecznie przeciwdziałać korkom.
Władze samorządowe narzekają jednak, że od momentu ogłoszenia planów budowy nie znany jest przebieg drogi, a plany nie były dotychczas konsultowane zarówno z samorządem, jak i lokalną społecznością. Wiceprezydent Ciechanowa Anna Żebrowska zaapelowała, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła konsultacje, by uniknąć w przyszłości protestów.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Ciechanowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Ciechanowie.
Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy. Jednocześnie zachowane zostaną wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
REKLAMA
To nowe zadanie, którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Wykonane Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej wskażą wariantowy przebieg obwodnicy Ciechanowa. Zakładamy, że powstanie ona w nowym śladzie drogi krajowej nr 60 po południowej stronie miejscowości.
Powiązany Artykuł
Jaki był rok 2020 w budowie dróg i autostrad?
Projekt przebiegu obwodnicy będzie podlegał konsultacjom
Jarosław Wąsowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedział, że wykonawca przygotowań będzie miał obowiązek przeprowadzenia konsultacji społecznych z uwzględnieniem warunków społecznych, środowiskowych i transportowych. Zapewnił, że żadne decyzje odnośnie wariantów trasy nie zostaną podjęte bez głosu lokalnej społeczności. Decyzja środowiskowa ma zostać zatwierdzona w 2023 roku. Zapewnił, że droga nie tylko wyprowadzi ruch tranzytowy z Ciechanowa, ale też odseparuje go od ruchu lokalnego. Ma też powstać infrastruktura, która zapewni bezpieczeństwo zarówno pieszym, jak i rowerzystom.
Docelowy przebieg trasy klasy głównej ruchu przyspieszonego zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Nowe obwodnice Mazowsza
Obwodnica Ciechanowa to jedna z dziewięciu obwodnic w województwie mazowieckim ujęta w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
REKLAMA
W zakresie wszystkich obwodnic podjęte zostały działania, które finalnie zakończą się wybudowaniem nowych tras. W przypadku obwodnicy Lipska 10 grudnia zeszłego roku GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę trasy. Dla obwodnicy Pułtuska toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje drogę.
Dla sześciu kolejnych: Łącka, Ostrołęki, Siedlec, Skaryszewa, Sokołowa Podlaskiego i Zwolenia trwa proces projektowy związany z przygotowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
To już dziewiąta a zarazem ostatnia mazowiecka obwodnica ujęta w rządowym programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, dla której rozpocznie się proces projektowy.
- Województwo mazowieckie bardzo zyskuje dzięki rządowym inwestycjom. Obwodnica Ciechanowa jest długo wyczekiwana inwestycją. Ogłoszony przetarg na prace przygotowawcze jest dowodem na determinację rządu, aby zrealizować każdą inwestycję ujętą w Programie 100 Obwodnic - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
REKLAMA
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA