Dobre informacje dla kierowców. Powstaną kolejne odcinki drogi ekspresowej S5
Ministerstwo Infrastruktury podpisało program inwestycyjny dla prac przygotowawczych do budowy drogi S5 od Wirwajd do granicy województw warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego oraz dla prac przygotowawczych do budowy drogi S5 od Grudziądza do granicy województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
2021-05-06, 11:29
Droga ekspresowa S5 będzie jedną z ważniejszych tras w krajowej sieci drogowej. Docelowo ma połączyć Olsztyn z Wrocławiem. Istniejące już odcinki przebiegają między innymi przez Poznań i Leszno. Na jednym z odcinków trasa stanowi wschodnią obwodnicę Poznania. Jeden z planowanych węzłów połączy tę drogę z autostradą A1.
Podpisanie programów inwestycyjnych oznacza rozpoczęcie prac przygotowawczych. W ich zakres wchodzi między innymi zebranie niezbędnej dokumentacji, prowadzenie konsultacji społecznych, czy wystąpienie o decyzję środowiskową. Po zakończeniu przygotowań inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, może rozpisać przetarg na projekt i wykonanie trasy.
Powiązany Artykuł
Jaki był rok 2020 w budowie dróg i autostrad?
Ile kilometrów nowej trasy?
Budowany odcinek Ornowo – Wirwajdy ma ponad pięć kilometrów długości. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu zeszłego roku. W ramach zadania powstanie węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Przewidziana jest ponadto budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy oraz przebudowa dróg poprzecznych.
- Droga ekspresowa S5 Ornowo – Wirwajdy to inwestycja, od której rozpoczynamy budowę połączenia S7 z autostradą A1. Dzięki tej trasie powstanie wygodny i bezpieczny korytarz transportowy łączący Olsztyn i Ostródę z Grudziądzem, Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem. Budowa S5 przyczyni się do aktywizacji gospodarczej i dalszego rozwoju turystycznego terenów Warmii, Kujaw i Pomorza – mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
REKLAMA
Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) – Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód – zachód, na który złożą się: S10 Szczecin – Piła – Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz – Grudziądz – Ostróda, S7 Ostróda – Olsztynek, S51 Olsztynek – Olsztyn, S16 Olsztyn – Ełk oraz S61 Ełk – Budzisko.
O wiele dłuższy jest drugi wizytowany dziś przez wiceministra infrastruktury odcinek S5; Nowe Marzy – Dworzysko. Ten fragment trasy będzie miał ponad 23 kilometry długości.
Inwestycja ma długą historię. Przygotowania do realizacji rozpoczęły się jeszcze w 2010 roku, a pięć lat później podpisano umowę z wykonawcą prac. Przez dwa lata firma nie wywiązywała się jednak z kontraktu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w końcu zerwała umowę.
22 kwietnia 2020 roku podpisano nową umowę na dokończenie prac. Odcinek ma być gotowy za rok.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Rządowe wsparcie dla budowy obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich. Poznaliśmy szczegóły
S5 to jedna z arterii drogowych Polski
Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślają, że cała trasa S5 będzie miała ogromne znaczenie dla całego kraju. Zepnie ona cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z dróg o podstawowym znaczeniu dla gospodarki kraju.
Budowa drogi ekspresowej S-5 będzie miała wpływ na poprawę bezpieczeństwa oraz redukcję liczby wypadków. Odciąży też w znacznym stopniu miejscowości poprzez przejęcie ruchu tranzytowego.
Dla kierowców przejazd przez drogę ekspresową będzie korzystny ze względu na podniesienie komfortu jazdy oraz skrócenie czasu podróżowania. Inwestycja również ma na celu zwiększenie zewnętrznej dostępności transportowej oraz wewnętrznej spójności i konkurencyjności regionu.
REKLAMA
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA