"Weź paragon i wspieraj uczciwą konkurencję". Ministerstwo Finansów rozpoczyna kampanię edukacyjną

2021-07-20, 12:38

"Weź paragon i wspieraj uczciwą konkurencję". Ministerstwo Finansów rozpoczyna kampanię edukacyjną
Pracownicy Inspekcji Handlowej rozpoczynają w tym tygodniu kontrole, czy przedsiębiorcy odpowiednio obniżyli ceny.Foto: Shutterstock

Pod hasłem "Weź paragon" rusza ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów. Akcja ma uświadomić Polakom znaczenie brania i wydawania paragonu fiskalnego. Kampania potrwa do końca sierpnia 2021 roku.

Ministerstwo Finansów informuje, że w akcji "Weź paragon" chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji.

Powiązany Artykuł

e-handel 2.jpg
Ważne zmiany w podatku VAT dla polskich firm działających w e-handlu. Zobacz, czego dotyczą

- Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy – mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

To klient ostatecznie płaci podatek

Ministerstwo Finansów analizuje mechanizmy występujące w szarej strefie i odnotowuje sygnały o nadużyciach. Jednym z najczęstszych motywów uchylania się od opodatkowania jest nierejestrowanie zawartych transakcji i co za tym idzie - niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie paragonów fiskalnych, których klient nie zabrał ze sobą. Może to mieć dalsze konsekwencje, czyli wystawianie tzw. "pustych" faktur - właśnie na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów fiskalnych.

Często spotykaną sytuacją w punktach sprzedaży jest próba wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu. Resort przypomina, że wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową i nie zastępuje paragonu fiskalnego.

Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorcy jest wydawanie paragonu niefiskalnego w gastronomii. Jako paragon funkcjonuje tu często rachunek lub paragon kelnerski, w którego przypadku wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. To on ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, jednak nie trafia on do budżetu, lecz do kieszeni sprzedawcy. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji, ponieważ osłabia przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki.


Jak wygląda prawidłowy paragon?

Kiedy przedsiębiorca nie wystawia paragonów fiskalnych, traci przez to budżet państwa, a tym samym wszyscy obywatele. Dlatego tak ważne jest branie i wydawanie paragonów fiskalnych - to dowód uczciwego obrotu gospodarczego.

Ostatecznie jednak to klient decyduje o tym, czy bierze paragon fiskalny. Może też łatwo sprawdzić, czy ten, który mu wydał sprzedawca, jest poprawny. Resort finansów zaprasza na stronę akcji wezparagon.gov.pl, gdzie można sprawdzić, jak wygląda prawidłowy paragon i jak rozpoznać błędny.

Powiązany Artykuł

korporacja free 1200.jpg
Nowe zasady międzynarodowego opodatkowania "cyfrowych gigantów". Polska wśród 130 krajów-sygnatariuszy oświadczenia

Dlaczego warto brać paragon?

  • ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
  • mamy możliwość porównania cen,
  • wspieramy uczciwą konkurencję,
  • mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
  • zmniejszamy szarą strefę,
  • mamy pewność, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji,
  • mamy pewność, że podatek zapłacony przez nas w cenie trafi do budżetu państwa,
  • mamy możliwość rachunkowej i rzeczowej kontroli przeprowadzonej transakcji.

 

Uświadomienie Polakom roli paragonu

Kampania "Weź paragon" jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2002 roku. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych skutków nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców. Duża grupa podatników, którzy sprzedają towary i świadczą usługi, ma taki obowiązek.

Każdy ma prawo zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Można to zrobić:

  • w urzędzie skarbowym,
  • przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000,
  • na e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl.

PR24.pl, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej