Budowa Via Baltica w Polsce. Od dziś kierowcy pojadą nowym fragmentem trasy

2021-08-09, 11:00

Budowa Via Baltica w Polsce. Od dziś kierowcy pojadą nowym fragmentem trasy
Nowyu fragment Via Baltica. Foto: Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

Od dziś kierowcy mogą korzystać z prawie trzydziestu pięciu kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S61, od węzła Kolno poprzez drugą jezdnię obwodnicy Stawisk i dalszy nowy odcinek do obwodnicy Szczuczyna.

To kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, po odcinku Śniadowo - Łomża Południe. Oddawane do ruchu odcinki wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna oraz fragmentem obwodnicy Stawisk tworzą około 44-kilometrowy, ciągły fragment S61.

- S61 jest przykładem jak unijny budżet łączy Europę. Bardzo cieszę się z otwarcia kolejnych odcinków tej trasy, tak długo wyczekiwanej zarówno przez mieszkańców, jak i przejeżdżających tranzytem. Ta droga jest ważna nie tylko dla Polski. W wymiarze europejskim stanowi część sieci łączącej państwa Bałtyckie z Polską i dalej z Europą Zachodnią i Południową, a także przyczyni się do nieskrępowanego przepływu towarów w ramach korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie - mówi Elisa Ferreira, europejska komisarz do spraw spójności i reform.

Powiązany Artykuł

pociąg kolej 1200.jpg
Do Łomży, Kolna i Orzysza wrócą pociągi. To zasługa Centralnego Portu Komunikacyjnego

Realizowana droga ekspresowej S61 jest jedną ze strategicznych inwestycji drogowych - znajduje się bowiem w Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (od ang. Trans-European Transport Network). Fragment S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna to projekt drogowy wart przeszło 3 miliardów złotych z dofinansowaniem unijnym na poziomie 1,63 miliarda złotych.   

Łączna wartość wykonanych kontraktów to nieco ponad miliard złotych. Udostępniane kierowcom dwa odcinki od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna, wraz z oddanym do użytku trzy tygodnie temu fragmentem Śniadowo - Łomża Południe wydłużą sieć TEN-T o około 51 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Odcinki powstały w niecałe cztery lata

Realizacja obu odcinków ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane 31 października 2017 roku. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wykonawcy przystąpili do prac w terenie. Na odcinku Stawiski - Szczuczyn roboty rozpoczęły się 3 września 2019 roku,  a 1 października tego samego roku na odcinku węzeł Kolno - Stawiski. 

Po dwóch latach prac budowlanych oba fragmenty S61 zostały udostępnione kierowcom. 20 lipca pojazdy pojawiły się na odcinku Stawiski - Szczuczyn (jeszcze na tymczasowej organizacji ruchu), a 9 sierpnia pojawią się na odcinku węzeł Kolno - Stawiski. Od dziś obowiązuje stała organizacja ruchu na odcinku Stawiski - Szczuczyn, dzięki czemu kierowcy mogą już bez przeszkód korzystać z wszystkich parametrów drogi ekspresowej.

Oba odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego. Każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu, a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś. Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych -  Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.

Na udostępnionym dziś fragmencie S61 powstał węzeł Kolno - na połączeniu z drogą krajową nr 63. W przyszłości do tego węzła zostanie doprowadzona obwodnica Łomży, na którą przetarg Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad  23 lipca.

Na sąsiednim odcinku pomiędzy obwodnicami Stawisk i Szczuczyna powstał węzeł Grabowo zlokalizowany na połączeniu z drogi ekspresowej S61 z drogą powiatową nr 1828B.

Via Baltica, to międzynarodowa trasa, która połączy Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Docelowo trasa będzie miała prawie tysiąc kilometrów. Prace nad polskim odcinkiem trwają od 2007 roku.


PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

Wróć do strony głównej