Ponad 31 tys. aut z napędem elektrycznym. Sprawdź dane Licznika Elektromobilności

2021-10-19, 11:29

Ponad 31 tys. aut z napędem elektrycznym. Sprawdź dane Licznika Elektromobilności
Po polskich drogach jeździ ponad 35 tys. aut elektrycznych, czyli o 101 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z najnowszego "Licznika elektromobilności". Foto: SBW/PR24

Na koniec września w Polsce były zarejestrowane łącznie 31.633 samochody osobowe z napędem elektrycznym, a przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku przybyło ich o 120 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. - wynika z Licznika Elektromobilności.

Według Licznika Mobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec września 2021 r. po polskich drogach jeździły 31.633 elektryczne samochody osobowe.

Przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o 12.897 sztuk, tj. przybyło o 120 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.

Powiązany Artykuł

auto elektryczne samochód elektryczny F 1200.jpg
Cena vs zasięg – najtańszy elektryk

Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (15.255 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 16.378 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1.333 szt.


Posłuchaj

O transformacji sektora motoryzacyjnego i jak wpłynie ona na polski rynek pracy, mówił w radiowej Jedynce Aleksander Rajch z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych./Justyna Golonko/. 4:46
+
Dodaj do playlisty

 

Rośnie liczba elektrycznych motorowerów i motocykli

Według Licznika, w dalszym ciągu rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 11.771 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 294.901.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 619 szt. Od stycznia do września 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 187 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 116 takich autobusów, oznacza to wzrost o 61 proc. rok do roku.

Obie organizacje zauważają, iż wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec września w Polsce funkcjonowało 1.675 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3.262 punkty). 31 proc z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 44 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (84 punkty).

Większy budżet programu "Mój Elektryk"

Jak podkreślono, podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021 padło kilka istotnych deklaracji dotyczących kolejnych kroków w zakresie programów wsparcia rynku e-mobility w Polsce.

- NFOŚiGW zdecydował się podnieść budżet programu "Mój Elektryk" o dodatkowe 200 mln zł. Ponadto, już w październiku ruszy nabór dla przedsiębiorców i innych podmiotów instytucjonalnych kupujących samochody elektryczne za gotówkę lub na kredyt. Co więcej, w ciągu najbliższych tygodni powinno nastąpić uruchomienie dedykowanego systemu wsparcia w obszarze infrastrukturalnym - mówił Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Zdaniem PZPM, z ostatnich zapowiedzi NFOŚiGW szczególnie istotna dotyczy rychłego uruchomienia dofinansowania do infrastruktury ładowania i tankowania wodoru.

- To właśnie w dobrej infrastrukturze spoczywa jedno z ważniejszych źródeł sukcesu przedsięwzięcia pojazdy niskoemisyjne - zwłaszcza bateryjne i wodorowe. Rozbudowa sieci infrastruktury zarówno prywatnej jak i publicznej ładowarkami o bardzo dużej mocy, ale też siecią ładowania wolnego, na przykład na dużych osiedlach mieszkaniowych, będzie milowym krokiem w upowszechnianiu napędów niskoemisyjnych - zauważył Jakub Faryś, prezes PZPM.

Szef Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego podkreślił, iż po niedawnym opublikowaniu przez Komisję Europejską projektu programu Fit for 55, branża motoryzacyjna oszacowała, że aby spełnić bardzo ambitne cele redukcji emisji CO2, w całej Europie musi powstać sieć ładowania składająca się 6 milionów ładowarek i ponad tysiąca stacji tankowania wodoru.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej